Лепим по стъклата на колите абсолютно ненужни стикери, а те продължават да ги печатат и да ни ги продават
Депутатите пропуснаха електрическите велосипеди, които развиват до 100 км/ч
След като от 2021 година насам в няколко скоротечни парламента се подвизаваха 5-6 проекта за промени в Закона за движение по пътищата, депутатите от 51-то Народно събрание събраха сили, обединиха проектите и приеха над 100 поправки, с много от които напълно си заслужават благословиите на многострадалния български шофьор. "Санираният" закон, с който се увеличават и много от глобите, трябва да влезе в сила един месец след публикуването му в "Държавен вестник", а някои от правилата и по-късно - за тротинетките след 6 месеца, за електронния фиш за превишена средна скорост по снимки от тол камерите - след 9 месеца. Според адвокат Петър Славов обаче има голяма вероятност президентът Румен Радев да наложи частично вето на новоприети противоконституционни текстове, гласувани съвсем умишлено от мнозинството хубостници, които още на първия ден в парламента се кълнат тържествено да спазват Конституцията и законите на страната.
- Парламентът прие над 100 промени в Закона за движение по пътищата, като една значителна част от тях се отнася до тротинетките. Да, тротинетките са голям проблем, но те ли са най-големият проблем, адвокат Славов?
- Факт е, че най-после някои дълго чакани промени стигнаха до пленарна зала и бяха гласувани на второ четене. Важни неща като измерването на превишена средната скорост, принудителни административни мерки при системни нарушения и още други ограничения, насочени към така наречените водачи рецидивисти, каращи безобразно, най-после се случиха. И наистина е учудващо, че толкова време и място отделиха депутатите да спорят точно по отношение на регламентацията на тротинетките, включително приемайки някои доста странни неща. На мен ми изглеждаше най-простото и най-логичното индивидуалните електрически превозни средства да бъдат приравнени на велосипедите, включително с ограничение на максималната скорост, която им си позволява да развиват, да се движат по велоалеите и водачите им да спазват този общ ред както велосипедистите, за да не се налага да се влиза в толкова сложни процедури. Не ми е много ясно как точно ще се изпълнят тези регистрации, пък отново стикери с номера ще лепим, наредби ще издават общините. Веднага възниква въпросът дали тротинетка, регистрирана и с номер от община Бургас, можете да карате в София. Никъде не е споменато и коментирано тези стикери дали ще бъдат унифицирани, но да видим - даден е доста дълъг преходен период, докато влязат в сила тези промени. Общините имат 4 месеца от датата на обнародването в "Държавен вестник" да издадат наредби и ще е абсурдно, ако тези наредби въвеждат различни правила за София, за Бургас, за Плевен и т.н. В края на краищата редно е човек, ако има тротинетка и желае да я кара, да я кара по един и същи ред на територията на цялата страна.
- Имаше предложение направо да ги забранят на пътищата за обществено ползване, а да се движат само по велоалеи, или на определени - пак от общините, райони или маршрути...
- То ми се виждаше логично, но друг е въпросът, че на много места липсват велоалеи. Ето вижте - преди няколко дни завърши цялостен ремонт и вече е отворена столичната улица "Опълченска", а на нея няма велоалеи. И си спомних едни мои законодателни предложения, които внесохме преди 10 години в 43-тото Народно събрание в Закона за устройство на територията - когато се правят подобни мащабни реконструкции на булеварди и централни улици, задължително да се изграждат и велолалеи. Но другото, което ми се струва, че пропуснаха депутатите, са така наречените електрически велосипеди. Или поне на хартия се водят велосипеди - имат педали, имат верига за задвижване, но имат и електродвигател, с който могат да развият скорост до 100 км/ч. И за тях би трябвало да има ограничение до 25 км/ч като на тротинетките, но всички сме ги виждали как опасно ги карат по централните булеварди София, примерно куриери или разносвачите на храна. Те нямат каски, а се движат с бясна скорост, задминават автомобилите, а се водят велосипеди, защото имат педали. Досега не съм чул някой да ги е спирал, проверявал и глобявал. И като въвеждат множество ограничения и регистрация за тротинетките, а оставят непълноти в закона, нищо чудно в скоро време да видим как някои слагат и на тротинетки педали и твърдят, че са велосипеди с елктродвигател. Остава ми необяснимо и защо въвеждат забрана да се движат „в тъмната част на денонощието“ при положение, че фабрично тротинетките имат и светещ фар отпред и стоп отзад. Освен това т.нар. тъмна част през лятото и през зимата са в съвсем различни часови зони. Депутатите трябваше да обърнат повече внимание на фирмите, които отдават тротинетки под наем, защото там са повечето проблеми. Виждали сме как на техни тротинетки се качват деца, возят се понякога по две, че и по три, карат и правят безумни неща, защото не са техни и не ги пазят да не се счупят.
- Тол камерите и общинските камери вече ни снимат и - живот и здраве, след 9 месеца ще започнат да ни пускат и електронни фишове за превишена средна скорост. Но според експерти по пътна безопасност ефект от това може да има само в градовете, а не по магистралите и другите пътища, където е тол системата, защото там и сега няма много катастрофи. Какво е вашето мнение?
- Във всички случаи в градовете имаме проблем с определена група водачи, които системно не спазват правилата, включително ограниченията на скоростта. И в медиите, и в социалните мрежи почти всеки ден виждаме кадри, примерно от Южната дъга на Околовръстното шосе или от Сверената скоростна тангента, за такива, които карат със 180-200 км/ч, че и с повече. Там трябва да се концентрират усилия и час по-скоро да заработи тази система. И то да заработи не по сегашния начин, когато се отчитат едни електронни фишове и съответният нарушител ги получава няколко месеца по-късно и не помни къде точно се е случило и с колко е карал, а системните нарушители, част от които обикновено са водачи с добри финансови възможности, плащат и продължават да си вършат все същото. Тази система наистина трябва да заработи - ето полицията показа в последните, че може подобни нарушители да бъдат спирани, да им се състави акт, а след влизането в сила на тези промени в закона трябва да им се отнема свидетелството за правоуправление за три или за шест месеца. Това е нещо, което вече наистина би имало ефект и би повлияла на всеки, дори и системен нарушител, тъй като никак няма да му е приятно, ако го оставите без книжка половин година. Ще трябва да се съобразява. След свързването на камерите от тол системата и камерите на общините, полицията спокойно може веднага, когато получава сигнал, да го подаде до най-близкия патрул на КАТ, който вместо да стои с някоя тринога камера в храстите, да спре даден нарушител, да му състави акт и да му вземе книжката. Нали напоследък ни убеждават, че пускат пътните полицаи да патрулират в движението и да изваждат най-агресивните нарушители – сега вече законът им дава още възможности да осъществяват контрол и превенция.
- Даже им разрешиха да патрулират с необозначени автомобили...
- Да. И много лесно и с тези автомобили могат да настигнат или пресрещнат въпросния нарушител, да го спрат и вече наистина той да си понесе отговорността за тежкото нарушение. Защото ако някой кара със 180 км/ч по Околовръстното на София при разрешени 80 км/ч, това е изключително тежко нарушение и патрулът на КАТ като му състави акт, на момента следва да приложи и принудителна административна мярка и да му вземе книжката, а пък вече отделно той да си плати глобата, след като бъде издадено наказателно постановление. По такъв начин за един много кратък период могат да бъдат санкционирани онези шофьори, които наричаме рецидивистите на пътя. И ще има ефект, когато те усетят цялата строгост на закона. Но не и ако тази система се използва само като касичка от общините и за пълнене на Фонда за пътна безопасност, а после с парите, събрани от хората, да си купуват я нови триноги, я нови БМВ-та или други скъпи придобивки. Това отдавна го виждаме, че не работи за безопасността и срещу пътния травматизъм.
- Няколко години, след като през 2010 г. бяха въведени електронните фишове за скорост, те падаха в съда заради една запетайка в закона. Възможно ли е да стане нещо подобно и с електронните фишове за средна скорост?
- Трябва да видим в какъв вид ще излязат окончателните текстове, когато бъдат публикувани в „Държавен вестник“. Разбира се, тук има и условността дали президентът в този вид ще го допусне да бъде обнародван, или примерно – може да наложи частично вето за тези безумни текстове, които приеха и които пряко противоречат на две решения на Конституционния съд. Става дума за изискването да не се допуска до годишен технически преглед (ГТП) автомобила, ако собственикът или ползвателят му не са си платили глобите. Конкретно – това са Решение 3 от 2021 година и Решение 6 от 2023 г. на Конституционния съд, като второто е по искане на Висшия адвокатски съвет. Тогава сезирахме съда за подобни, бих казал – дивотии, в закона. Така "падна" текстът, според който МВР отказва да издава, връща или подновява свидетелство за управление на МПС на водач, ако в системата им има данни, че не си е платил глобите.
- Истината е, че при обсъждането в комисията един депутат каза, че отказът за ГТП заради неплатени глоби противоречи на Конституцията, ама веднага друг му отговори: „Колеги, ние не сме конституционни съдии, че да преценяме (с ударение на второто е - б.а.). Ние в парламента си гледаме нашата работа, съдиите да си гледат тяхната работа“.
- Това са много тъжни изказвания от народни представители, които преди всичко друго са се заклели да спазват Конституцията и законите на страната. Този текст във всички случаи ще стигне до Конституционния съд, включително и аз самият ще го предложа на Висшия адвокатски съвет да го атакува, в случай, че излезе в този вид, ако не бъде наложено вето. Но като изключим неговата явна противоконституционност, нека обърнем внимание, че се създава един опасен прецедент, една много опасна ситуация. Водач, който е отишъл в последните дни, преди да му изтече годишният технически преглед и му бъде отказано и бъде върнат, напълно е възможно той след това да продължи да кара реално неизправно пътно превозно средство, докато си реши другия проблем с глобите. Това може да доведе до тежко пътно-транспортно произшествие, а ако не е минал на ГТП, няма да му признаят и застраховката „Гражданска отговорност“. Даваме си сметка, че стигаме до тази ситуация заради неспособността на държавата да има ефективен механизъм да си събира глобите, при което знаем, че има цял инструментариум за принудителни мерки от всякакъв характер. Това обвързване на техническата изправност на автомобила с твърдение за неплатени глоби, защото се сещаме, че може и данните в системата на МВР да не са актуализирани или сгрешени, че да се принуди човека да отложи прегледа, да ходи да се разправя, да спори и да продължава да кара превозното средство. А то през цялото това време да е било със сериозен технически проблем, който не е бил видян от специалистите на пункта, за да се отстрани и да не се стига до тежки последици.
- Депутатите оставиха текста да продължим да лепим стикери на стъклото. То включва ли и т.нар. екостикер? Вие водите едно от двете дела срещу текста за екостикера в наредбата за ГТП на транспортното министерство, другото вече приключи с решение Върховния административен съд (ВАС) екостикерът да отпадне.
- Тази битка продължава повече от 3 години и тук е мястото да кажа, че повече от месец решението на ВАС не е обнародвано в „Държавен вестник“, за да може да влезе в сила и реално продължават да се печатат и „продават“ на пунктовете за ГТП въпросните екостикери, независимо че са абсолютно ненужни и неработещи, но някой получава пари за тях, печатайки ги и всичко това е за сметка на гражданите и на бизнеса. Надявам се председателят на Народното събрание да обърне внимание на тази публикация във в. „Труд news“ и час по-скоро това решение на ВАС да бъде обнародвано. Хубавото е, че екостикерът е записан в наредба, която се издава от министъра на транспорта и реално не се засяга пряко от тези законодателни изменения, тоест – решението на ВАС действа, стига да бъде обнародвано. Но по отношение на останалите стикери – да, абсолютно видимо, че са безсмислени и отново с явна лобистка цел беше оставено да си лепим стикер и за „Гражданска отговорност“, и за самия технически преглед, съвсем ненужно, предвид че системата е електронизирана и виждаме, че всеки полицай с таблет проверява всичко това по регистрационния номер на превозното средство, а по пътищата и в населени и извън населени места се слагат предостатъчно камери не само на полицията, а и на тол системата и на общините, които също "виждат" и проверяват по табелите на автомобилите. Никой вече не се мъчи да разчита перфорацията до кой месец важи, до коя година и т.н. Но и всички знаем кой печата въпросните стикери, както и екостикерите, вероятно ще му дадат да печата и стикерите за тротинетки.
- Искате да кажете, че всички знаем кой е депутатът от БСП, който има частна печатница за изпълнение на обществени поръчки от държавата и общините...
- Не знам как не им неудобно на някои депутати, но е факт. Имаше и шега да вземем да върнем и винетките на въпросните печатари, за да изкарат още няколко милиона, но на мен не ми е смешно, а по-скоро - тъжно. Но като говорим за винетки, да кажем и една добра новина – приеха да има и дневна винетка, най-после. Бях един от вносителите в 43-ия парламент на предложението да има тримесечна винетка, което беше прието, но предложението за дневна тогава не беше прието. Добре е, че за 10 години узряха за тази идея. Бавно, но славно се случват правилни неща.
- В същото 43-то Народно събрание през 2016 г. транспортната комисия с председател Настимир Ананиев нанесе над 100 поправки (аз ги наричам щети –б.а.) в Закона за движение по пътищата. Оттогава имаше още около 100, за да стигнем и до новоприетите 100. Таман българският шофьор понаучи правилата, хайде отново – кърпеж? Това никога ли няма да спре?
- Това често се случва, защото по неписано правило всеки депутат разбира от този закон и счита, че има право на всякакви промени, включително от личен характер. Имаше прецедент един депутат да внесе предложение да се разреши десен завой при червен светофар, защото щяло да му бъде по-удобно, когато се прибира с автомобила вкъщи. Впрочем, докато не са обнародвани гласуваните миналата седмица промени, вече имаме внесен нов проект за изменение на закона от Министерски съвет. Така че, това очевидно няма да спре скоро. Но и на другата теза, че трябва да се приеме изцяло нов закон, не съм привърженик. Защото често сме виждали, че изцяло новото не е по-добро от тестваното и изпитаното старо, ако то е подобрено. Ако са махнати неточности, или някакви вратички е имало и са затворени, законът трябва да се променя. Но поправките да бъдат след системен и експертен анализ, а не да се правят кръпки, да се работи на парче, да се пишат текстове „на коляно“.
Нашият гост
Адвокат Петър Славов е юрист и икономист по образование, доктор по Конституционно право. Народен представител в 43-ото Народно събрание с повече от 100 внесени законопроекта и над 300 въпроса към министрите от кабинета „Борисов-2“. Тогава работеше активно и по промените в Закона за движение по пътищата, много от предложенията му бяха приети и действат от 2017 г. насам.