Днешният модел VW Polo е по-дълъг от първия Golf
С годините надебеляват не само хората, но и автомобилите. Колите стават все по-големи и по-тежки (с много малко изключения).
Някои твърдят, че това е продиктувано и от израстването (в буквалния смисъл) на човешкия род. За последните 120 години височината на един средностатистически човек се е увеличила с 14 см. При автомобилите обаче нещата се случват по-бързо. За последните 40 години един средностатистически автомобил като VW Golf е пораснал с 50 см на дължина и с 20 см на широчина. Ако паркират един до друг, първият Golf от 1974 г. ще стигне до задната гума на сегашния Golf. В цифри съпоставката между двата модела на дължина и широчина изглежда така – 3,71 м и 1,61 м през 1974 г. срещу 4,26 м и 1,80 м през 2019 днес. Съвременното VW Polo дори е по-голямо от първия Golf.
При почти всички автомобилни производители габаритите на колите растат с пускането на всеки нов модел. Някъде разликата в размера на каросериите е още по-голяма. Първото MINI от 1959 г. е с дължина и широчина 3,05 м и 1,40 м, а сегашното е с 3,82 м и 1,73 м. Първата А-класа на Mercedes от 1997 г. е с размери 3,58 м и 1,72 м, а днешната – 4,42 м и 1,80 м. Нарицателното „бейби бенц“ вече не подхожда на този универсален като размери автомобил в компактния сегмент.
Примерите за бурния растеж за леките коли са много. Основната причина за тази тенденция са очакванията на потребителите. Купувачите търсят все по-комфортни и добре оборудвани модели. Удобствата, луксът и мощността вървят в комплект с по-големи размери и тегло. През 1960 г. от завода на VW излиза новият (тогава) „бръмбар“ с редица новости на борда. Сред тях са електрическите мигачи, които заместват архаичните механично подаваните сигнали за завой с метални стрелки отстрани на вратата, стартер за автоматично палене на двигателя и повишена мощност до 30 к.с. В разцвета на своя жизнен цикъл култовия „бръмбар“ достига дължина 4,14 в и широчина 1,59 м.
Три години по-късно Porsche пуска първото поколение на модела 911 – истинска спортна кола с аеродинамичен дизайн и мощност 130 к.с. при габарити 4,29 м дължина и 1,65 м широчина. Днес повечето масови коли са и по-големи, и по-мощни. Актуалното поколение 911 Carrera S разполага с ресурс от 450 к.с., а каросерията е дълга 4,52 м и широка 1,86 м.
Както при жилищата, телефоните и самолетите, така и при автомобилите се очаква размерите да продължат да растат. Реално малки коли в буквалния смисъл на думата вече няма. Дори най-малкият модел на VW – градският „мъник“ Up е широк 1,64 м – колкото първото поколение Porsche 911. Пазарният бум на SUV-овете и увеличеното търсене на пикапите са още едно потвърждение на факта, че търсенето на малки коли намалява драстично. По отношение на мощността промените също са фрапиращи. През 70-те години на миналия век автомобилите с повече от 100 к.с. са били рядкост, а днес са рядкост тези с по-малко от 100 к.с.
Местата за паркиране сериозно отесняват
Колкото по-големи стават автомобилите, толкова по-трудно намират място за паркиране. За последните две десетилетия широчината на новите коли се е увеличила драстично средно с около 12 см, показва проучване на транспортния факултет на германския университет в Дуисбург. През 1990 г. средната широчина на автомобилите е била 1,68 см, а сега е 1,80 м. По всичко изглежда, че тази тенденция ще продължи и през 2025 г. се очаква средната широчина на новите модели да бъде 1,83 м. С увеличаването на размера на колите расте и рискът от инциденти.
При толкова бързо нарастване на габаритите, съществуващите паркоместа започват да отесняват. По средноевропейски стандарти широчината на едно паркомясто е 2,30 м. Очевидно е, че много от автомобилите се нуждаят от по-широко пространство, за да паркират безопасно и да осигурят безпроблемно качване и слизане. Експерти препоръчват също да започне и разширение на пътните ленти в тесни участъци.
Мощността се покачва средно с 1-2 к.с. на година
Въпреки все по-строгите изисквания за нивото на отделяните вредни емисии, новите автомобили стават все по-мощни и по-бързи. Точно 154 конски сили е средната мощност на новозакупените коли през изминалата година в Германия, която е държавата с най-развита автомобилна индустрия и най-много на брой автомобили в Европа. Базовият модел на първото поколение VW Golf от 1974 г. разполага с 50 к.с., а базовият модел на сегашната генерация – с 85 к.с. Повишението е със 70%.
Всяка година средната мощност на автомобилите се вдига с 1-2 конски сили. Като цяло дизеловите модели разполагат с по-висок ресурс на средна база – 168 конски сили срещу 146 конски сили за бензиновите коли. Продажбата на дизели обаче намалява в Европейския съюз вследствие на политиката за ограничаване на този вид превозни средства с цел опазване на въздуха по-чист.
Купувачите не се влияят от факта, че с по-мощни коли е по-висок рискът от нарушаване на ограниченията на скоростта. Показателен е примерът с Швейцария, която е една от европейските страни с най-строги ограничения на скоростта (120 км/ч на магистрала), но и същевременно е държавата с едни от най-мощните автомобили (170 к.с. средна мощност).
Увеличаването на мощността на превозните средства се дължи не само на развитието на технологиите и появата на все по-високо производителни двигатели, но и на измененията в автомобилния пазар. Малките и компактни коли, както и вановете, се търсят все по-слабо за сметка на SUV-овете, които имат нужда от по-мощни мотори за задвижване. Появата на нови електрически коли също е свързано с високи мощности, тъй като електрическите двигатели са компактни, леки и могат да генерират по-голям ресурс. Проблемът при тях идва от това, че по-бързо изтощават батерията, когато захранват повече „коне” при сериозно натискане на педала на газта.