Премиерата на новата стихосбирка на Александър Ал. Хаджихристов „Дяволът в мен“, състояла се в Книжен център „Гринуич“, се превърна в арена на дебат: „за“ и „против“ намесата в Изкуствения интелект при книгоиздаването.
Водещата Светлана Дичева анонсира, че ИИ не присъства на живо в залата, но тя беше опровергана от Георги Георгиев, който с помощта на ИИ е генерирал над 50 илюстрации в книгата. Спорът се разгоря между него и литературния критик Анжела Димчева.
В пространното си обяснение Георги Георгиев изведе процеса на работа по генериране на изображения и постигнатия ефект: „Тази книга е създадена от човешкото вдъхновение и технологичната сила на ИИ. Тя е един експеримент. Показваме как технологията може да интерпретира най-дълбоки емоции и да решава неразрешими въпроси. Още преди две години започнахме първите опити за генериране на илюстрации към стихове. Тези опити бяха разочароващи. Но технологиите постоянно се развиваха, преминаваха през нови етапи, ние правехме нови опити. През 2024 г. нивото на развитие на ИИ направи качествен скок. Това ми даде възможност да се върна към моята идея за създаване на илюстрации към всяко стихотворение. Един от най-големите пробиви беше способността на ИИ да интерпретира поетични метафори и скрити мисли. Преди машините просто визуализираха буквалния смисъл на думите, сега те вече можеха да разберат и да изобразят по-дълбок философски контекст. Така илюстрациите станаха допълнение към текста, те диалогизират с него... Идеята ми е, че ИИ може да бъде помощник на автора.“
Георги Георгиев, Анжела Димчева, Александър Хаджихристов, Алина Караханова и Светлана Дичева.
Анжела Димчева обаче беше на друго мнение. След като анализира поетическата канава и даде висока оценка на стила и посланията на Ал. Хаджихристов, тя каза: „Какво се забелязва в привличащия дизайн на „Дяволът в мен“? Разкошна корица, която компилира ликовете на човека и дявола в една магическа симбиоза. Следва откриваща илюстрация с логото AI и вселенски тунел към отвъдния свят, където персонажи от религията и митологията приветстват Богочовека, облян в светлина и огън. Прекалено много повтарящи се елементи в следващите илюстрации. Основният недостатък е липсата на въображение и артистично надграждане на текста. Абсолютно излишно е обяснението как е работил ИИ, поставено под всяко стихотворение. И най-неукият читател ще забележи, че генерираните картини са копие на текста и нищо повече. Получила се е една красива тавтология на словесната фреска. Всяка книга е призвана да задава въпроси, да провокира четящия, а не да сервира готови отговори. Книгата започва с предговор от ИИ, който прелива от шаблони, липсва есеистичност и оригиналност на мисълта, няма сравнения с други автори, нито хронология как тази поетика кореспондира с очакванията на публиката. Очевидно базата данни, с която разполага моделът за обучение на ИИ, включва недотам добри критически разработки. В заключение бих казала, че по отношение на словото ИИ е още в пелени, неговата креативна асистенция е хилава“.
Алина Караханова, управител на издателство „Аспириус“, подчерта, че
„Дяволът в мен“ е своеобразно продължение на предишната книга на поета, озаглавена „Писалката на Господ“ („Лексикон“, 2024), която излезе и в превод на турски език: „Преди дни стана ясно, че това издание на турски език печели Почетна награда, която през юни ще бъде връчена на Александър Хаджихристов в Истанбул. Награда ще получи и дизайнерът“.
Публиката също се включи в дебата. Авторът обяви, че Теодора Милева е подсказала заглавието, когато го е видяла как пуши. В събитието се включи и певицата Анна Янова-Катур. А накрая прозвуча и песен по стихове на А. Хаджихристов, композирана и изпята от ИИ.