Създателят на „Междузвездни войни“ и „Индиана Джоунс“ Джордж Лукас очаква своя 80-годишен юбилей през май от позицията на най-богатият режисьор в историята. А дни след личния празник той ще бъде почетен и със „Златна палма“ за цялостно творчество на фестивала в Кан. Милиони фенове са му ядосани, че остави контрола над своята империя и междузвездна марка в чужди ръце, но в същото време винаги ще са му благодарни за създаването на най-прочутата и успешна филмова поредица на всички времена.
Миналата година творческото наследство на Лукас пострада тежко след провала на приключенската екстраваганца „Индиана Джоунс и реликвата на съдбата”. Филмът с бюджет от близо 300 милиона долара тръгна с амбицията да стане финансов тиранозавър в добрите стари традиции на летните блокбастъри, но катастрофира тежко.
Преди години Джордж продаде компанията си „Лукасфилм” на “Дисни” за над 4 милиарда долара. Ала за много фенове глобалната корпорация опропасти и политизира двете легендарни “лукасови” саги - „Междузвездни войни” и „Индиана Джоунс”.
Много зрители бяха недоволни от “радикалните феминистки елементи” в петия и последен филм за Индиана Джоунс. Според тях Джордж Лукас вероятно се чуди дали си е струвало да продаде образите си дори за фантастичната сума от няколко милиарда долара и да остави бъдещето на поредиците в ръцете на Катлйин Кенеди, която някои критично настроени наблюдатели определяха преди много години като “нещо като секретарка на Лукас и Спилбърг”.
Дни преди да навърши 80 години Джордж Лукас има много, много ресурси, не му се занимава толкова с режисура и кино, а в момента строи монументален футуристичен частен музей, приличащ на космически кораб, в Лос Анджелис. Гордият стопанин на ранчото „Скайуокър” обеща, че музеят ще отвори врати през 2025-а година с огромна колекция от над 100 хиляди артефакта.
Джордж Лукас кръсти арт екстраваганцата си на стойност над един милиард долара. “Музей за наративно изкуство Лукас”. Там той най-накрая ще изложи разкошната си лична колекция от шедьоври и модерни спорни творби - от древноегипетски барелефи до автопортрет на Фрида Кало и от платна на Артемизия Джентилески до “шедьоври” на съвременното изкуство.
Изданието “Арт нюзпейпър” припомня, че Лукас работи по идеята си за музей вече десет години. Първите опити да го открие в Сан Франциско и Чикаго са неуспешни, а сега той се е спрял на Лос Анджелис. По план музеят на Лукас трябваше да бъде открит през 2023 г. в сграда с площ близо десет хиляди квадратни метра. Но сега откриването се премести за 2025-а.
Изданието пише, че когато Лукас за пръв път говори за идеята си за музей, изкуствоведите остават с впечатлението, че големият холивудски ас ще създаде поп-културна екстраваганца с артефакти от “Междузвездни войни” и “Индиана Джоунс”.
Двамата с неговия дългогодишен приятел Стивън Спилбърг също така са почитатели на американския художник Норман Рокуел, който е известен с това, че улавя с илюстративна прецизност и наситени цветове естетиката на явлението “Американа”, особено от 50-те години на миналия век, но не е особено харесван сред елитите и от арт снобите.
За своя “Музей за наративно изкуство Лукас” сценаристът, режисьор и продуцент вече е поставил летвата по-високо в това отношение и е решил да се хареса на модерните арт ценители, което не означава винаги качествено изкуство, но със сигурност означава скъпо изкуство. Той работи със Сандра Джексън-Дюмон, бивш експерт от “Метрополитън”. Преди година в колекцията на Джордж Лукас влиза “Автопортрет, посветен на доктор Елоесер”, рисуван от Фрида Кало. През октомври 2020-а на търг в “Кристис” холивудският маестро плаща 2,13 млн. долара за картината на Артемизия Джентилески “Триумфът на Галатея” (1650).
Но наскоро Лукас прекали и реши да вземе за бъдещия музей меко казано спорна в естетическо и политическо отношение картина на афроамериканския художник Робърт Коулскот, представляваща съвременен и според някои расово пародиен прочит на шедьовъра на американското изкуство “Вашингтон пресича Делауеър”. Режисьорът плаща рекордните за автора - а някои биха казали и безумните с оглед на качеството на работата - 15,3 милиона долара. Извън подобни гафове колекцията на Лукас е интригуваща. Най-старият експонат ще бъде древноегипетски барелеф, датиран от 2100 г. пр. н. е.
Лукас никога не е минавал за човек от най-претенциозните и нишови арт авенюта, но от десетилетия има репутацията на създател на светове, които пленяват масовото въображение.
Да работиш с него е благословия
Джордж е такъв чуден човек. Да работя с него е една от благословиите на моя живот, на моята кариера. Той е бащата на Индиана Джоунс. Много от идеите в поредицата са негови, той е двигателят зад приключенската сага. Винаги ще те остави да импровизираш някой момент, ако прецени, че се получава, но основната концепция си е с почерка на Лукас. Той е приключенец и фантаст по душа, изобретява светове и пренася милиони хора с него.
Харисън Форд, актьор
Няма друг с такова въображение
Познавам Джордж от половин век, че и повече. Работил съм с него по много филми и проекти. Няма друг с такова богато въображение. Той е голям майстор с поглед в бъдещето. Неговите идеи промениха Холивуд и преначертаха границите на това, което се смяташе за визуално възможно. Всички след него са му длъжници в творчески план. Още през 70-те години на миналия век той остави толкова богато творческо наследство, един дълбок извор, от който всеки може да черпи. И повярвайте ми, хората черпят и до днес.
Стивън Спилбърг, режисьор и продуцент
Не толкова режисьор, колкото визионер
Джордж Лукас не е като своя приятел и колега Спилбърг, който обожава да режисира редовно и в различни жанрове. Той по-скоро е визионер с поглед специалните визуални и звукови ефекти и гигантските истории, които могат да бъдат разказвани и преразказвани с десетилетия. Не гори от желание да скача от филм на филм, от проект на проект. Но когато работи резултатите са нещо специално.
Марк Кремод, филмов критик
Джордж Лукас се вдъхновява за Индиана Джоунс от приключенските филми на 40-те и 50-те. Особено силно влияние имат „Китай” с Алан Лад и „Тайната на инките” с Чарлтън Хестън. Но все пак по-прочутият поп-културен подвиг на милиардера си остава сагата “Междузвездни войни”, която и до днес се смята за най-успешната, обичана и обсъждана филмова поредица за всички времена.
Подкаст с Виктор Блъсков: Български "фактчекъри" и глобалисти, работили по схема за цензура