Последните дни са изключително трудни дни за Tesla. Продажбите спадат. Компанията печели по-малко пари от всяка кола, която успява да продаде. Конкурентите изяждат пазарния й дял, особено в международен план. Краят на различни федерални политики за електромобили може да струва на компанията милиарди.
А след това идва и държанието на изпълнителния директор на Tesla.
Илон Мъск направи компанията това, което е, превръщайки я от скромен стартъп във финансов гигант. Но сега около него се въртят почти постоянни противоречия, докато той е част от правителството на САЩ, включва се в международната политика, играе видеоигри и публикува в сайта си за социални медии X, отвличайки вниманието от Tesla в това, което той самият описва като „ключова година“ за компанията.
Но не бихте разбрали всичко това, гледйки стойността на акциите на Tesla (TSLA), която все още е по-малка от пазарната стойност на всеки друг производител на автомобили.
Мъск пое по-голямата част от скорошно мрънкане на инвеститорите, обещавайки неизбежен голям напредък в самоуправляващите се автомобили, роботиксита и хуманоидни роботи и обещавайки, че следващата година ще бъде „епична“. Инвеститорите така или иначе повишиха акциите си с 4% през следващите дни, въпреки че самият Мъск призна, че има опит в това... да не си изпълнява обещанията.
„Има път, при който Tesla ще струва повече от следващите пет топ компании взети заедно“, прогнозира той. „Това е труден път, но е постижим път.“
Някои анализатори поставиха под въпрос печалбите в акциите на Tesla.
„Повишаването на акциите на Tesla нямаше никаква връзка с финансовите резултати на компанията през току-що завършеното тримесечие или с перспективите й за растеж през следващата година“, пише автомобилният анализатор на JPMorgan Райън Бринкман в бележка до клиентите. „Акциите на Tesla продължават да правят следното впечатление - че са напълно отделени от основите.“
Но някои инвеститори остават бикове на Tesla.
„Биковете са фокусирани върху историята на Изкуствения интелект и автономните превозни средства“, каза анализаторът на Wedbush Securities Дан Айвс, който смята себе си за един от тези бикове, с целева цена от $550 за 12 месеца, която би била 45% над цената на затваряне в сряда. Айвс каза, че отвъд обещанието за автономни превозни средства, плановете на Tesla да продава хуманоидни роботи на обществеността веднага след 2026 г. ще „променят играта“.
Това, което ще направи Tesla толкова ценна, според Мъск, е, че собствениците на нейните автономни превозни средства скоро ще могат да дават колите си под наем за разходки – нещо като управляван от роботи Uber – като по този начин правят пари, когато колите иначе биха били паркирани. Мъск твърди, че това ще промени основната икономика на притежанието на автомобили.
Мъск прогнозира още по-големи продажби за планираните от компанията хуманоидни роботи Optimus, които според него могат да донесат повече от 10 трилиона долара годишно.
История на неспазени обещания
Но Мъск има история на амбициозни обещания и зле пропуснати цели.
През 2016 г. той каза, че така наречената функция на компанията за пълно самостоятелно шофиране, или FSD, ще позволи на собствениците да извикат колите си да дойдат при тях от което и да е кътче на страната, без никой да има никой на борда, до края на 2017 г. И с всяка следваща година той продължаваше да казва, че истинското автономно шофиране, без намесата на човешки водач, ще бъде внедрено само след година или нещо такова. През 2019 г. той прогнозира, че услугата роботикси на Tesla ще бъде достъпна до 2020 г.
Реалността е, че FSD на Tesla е разследван от Националния борд по безопасност на транспорта за поредица от инциденти и все още изисква човек да седи зад волана, готов да поеме контрола над автомобилите.
И все пак през октомври 2024 г., когато разкрива прототип на своята Cybercab без шофьор, която дори няма педал за газта, педал за спирачката или волан, той обеща „безконтролно (шофиране) вероятно до края на тази година“. Той добави: „Склонен съм да бъда малко оптимист по отношение на времевите рамки.“
Шофирането без надзор все още не е пуснато. И в коментара към инвеститорите от миналата седмица, Мъск разкри, че съществуващите колиTesla ще се нуждаят от „болезнена и трудна“ хардуерна актуализация, за да могат някога наистина да се управляват самостоятелно.
След това идват обещаните регулаторни промени.
Администрацията на Тръмп също така заяви, че планира да прекрати данъчния кредит от $7500 за електрически превозни средства, включително за Tesla, тази година. Въпреки че това може да навреди най-много на продажбите на електромобили на производителите на стари автомобили, това все пак ще направи колите на Tesla по-скъпи в сравнение с бензиновите коли – точно както растежът на търсенето на електромобили в САЩ се забавя.
Освен това Tesla получава милиарди от продажбата на регулаторни кредити на автомобилни производители, които все още продават предимно автомобили с бензинов двигател. Администрацията на Тръмп обещава да отмени по-строгите правила за емисиите, които на първо място пораждат тези регулаторни кредити.
Ще даде ли Мъск нужното внимание на Tesla?
Мъск винаги е бил разсеян от другите си бизнеси, като SpaceX, The Boring Company, Neuralink и платформата си за социални медии X, а сега е още по-разсеян и заради ролята си в прекрояването на федералното правителство.
По време на минали предизвикателства, изникващи пред Tesla, като увеличаване на производството на нови превозни средства, Мъск буквално живееше и спеше в заводите и работеше денонощно. Това няма да е така в Tesla този път.
Дори с все още действащия данъчен кредит за EV, Tesla току-що отчете първия си спад в годишните продажби през 2024 г., тъй като е изправена пред засилена конкуренция от увеличените предложения на EV на други производители на автомобили. Компанията е близо до загуба на титлата си на най-големия производител на електромобили в света, а новият претендет е китайския автомобилен производител BYD.
Продажбите на Tesla могат да бъдат наранени и от политически удар.
Например броят на продадените автомобили Tesla в Германия през януари е намалял с 59% в сравнение с година по-рано, според Германската федерална служба за автомобилен транспорт. Точно както Мъск беше ключов поддръжник на президента Доналд Тръмп, той се превърна във високопоставен поддръжник на крайнодясната партия Алтернатива за Германия (AfD).
Акциите на Tesla паднаха с 4% по време на търговията в четвъртък, след като беше разкрит спадът на продажбите в Германия. Но акциите все още са нараснали с 50% след изборите в САЩ на 5 ноември, тъй като инвеститорите се обзалагат, че Tesla ще се възползва от новата роля на Мъск като така наречения „първи приятел“ на Тръмп.