Средният престой в дестинацията надминава 7 дни, а приходите се увеличават с 10,7 на сто
- Г-жо Анастасопулу, възстановява ли се туристическият сектор и достигнала ли е Гърция нивата преди 2019 г. по отношение на броя на пристигащите туристи и приходите от сектора?
- Перспективите за гръцкия туризъм през тази година са обещаващи, като първите данни сочат, че туристическият сезон може да достигне, а може би и да надмине „златната“ 2019 г. по отношение на броя на туристите. Гърция се нарежда сред 10-те най-добри дестинации на международния пазар за резервиране на хотелски стаи и ресторанти. Непрекъснато нарастващото търсене на гръцки дестинации е регистрирано още през първите 3 месеца на 2023 г. През този период резервациите с дестинация „Гърция“ са се увеличили с 20% в сравнение със същия период за 2022 г. и с 12% в сравнение с 2019 г. Освен това интересът към Гърция се демонстрира и от скорошното проучване „Изследване на нагласите и очакванията на потребителите за насърчаване на възстановяването на туризма“, проведено от ЕК по пътуванията върху извадка от потребители от Франция, Германия, Италия, Нидерландия, Обединеното кралство, Австралия и САЩ. В това проучване Гърция запазва четвъртата най-популярна позиция в предпочитанията на потребителите за пътувания, които ще се осъществят тази година, след Германия, Португалия и Франция. По данни на Hellenic Civil Aviation Authority, през първото четиримесечие общият брой на обслужените пътници на летищата е достигнал 11 202 130, в сравнение с 8 096 732 през съответния период на 2022 г. и 10 430 244 пътници през 2019 г. Увеличението на пътническия трафик с +38,4 % в сравнение с 2022 г. и с +7,4 % в сравнение с 2019 г. Очакваме увеличение и от 15 на сто на круизния трафик през тази година. Мога да ви уверя, че днешното благосъстояние не би било възможно без много системни усилия за подкрепа на индустрията. Особено в периода на пандемичен бум. В тази безпрецедентна ситуация, в която цялата икономика на практика беше затворена, взехме някои трудни решения: насочихме значителни държавни средства в подкрепа на туристическите предприятия за изплащане на заплатите на работниците, за въвеждане на нови инструменти, като по същество превърнахме почасовата заетост в заетост на пълно работно време, за да предоставим по-голяма гъвкавост на предприятията и големите работодатели в областта на туризма да запазят персонала си и да не го съкращават. Както знаете, 2022 г. беше година на пълно възстановяване на туризма, въпреки трудните обстоятелства, свързани с войната в сърцето на Европа, енергийната криза и инфлационния натиск. И въпреки всичко това гръцкият туризъм успя и постигна въпросното голямо завръщане. Според публикуваните данни на Националната банка на Гърция има 10,7% увеличение на средните разходи за пътуване (2022 г.: 591,7 евро, 2019 г.: 534,6 евро) и 4,4% увеличение на средните разходи за нощувка (2022 г.: 80,3 евро, 2019 г.: 76,9 евро), а средната продължителност на престоя се е увеличила с 6,0% (2022 г.: 7,4 нощувки, 2019 г.: 7,0 нощувки). Голямото завръщане на гръцкия туризъм беше постигнато благодарение на конкретни стратегии, действия и инициативи, предприети сериозно и методично от гръцката държава. Защото туризмът е национален въпрос. Той е основното средство за възстановяване на високия растеж на Гърция, за да се създаде траен просперитет за нашата страна и нейните граждани. Туризмът, преди всичко друго, допринася за регионалното развитие, социалното сближаване и избягването на обезлюдването. Вярваме, че туризмът е в основата на иновациите и екстровертността на гръцката икономика, като същевременно създава нови работни места за нашите деца. Успяхме да удължим туристическия сезон, поставихме голям акцент върху разнообразяването на туристическия ни продукт, като излязохме извън класическия модел „море и слънце“, насърчихме специалните и алтернативни форми на туризъм, ускорихме и опростихме процедурите за инвестиции в туризма, увеличихме приходите в секторите на ресторантьорството и търговията, дадохме възможност на гърците да се възползват от програмите за вътрешен туризъм и накрая постигнахме най-голямото възстановяване на туризма в цяла Европа. Използвахме наличните финансови инструменти, мобилизирахме собствените си ресурси без да показваме признаци на самодоволство, като поставихме инфраструктурата на първо място, но също така укрепихме или променихме законодателната рамка, за да създадем благоприятна среда, способна да привлича инвестиции. Накратко, рекордните показатели са добре дошли, особено в много трудни икономически и геополитически условия. Продължителността на успеха и по-широкото разпространение на приходите от туризъм обаче изискват стратегия и разработване на политики.
- Какви мерки е предприело гръцкото правителство, за да подкрепи туристическия сектор и да привлече повече туристи от цял свят?
- Пристъпихме към прилагането на нова философия, основана на двойния преход към по-екологично и устойчиво развитие, на цифровата трансформация и на укрепването на уменията на човешките ресурси, които са призвани да осигурят по-устойчива, стабилна и иновативна туристическа екосистема в Гърция. Устойчивостта на последното е в основата на националното стратегическо планиране за бъдещето. Това е така, защото, въпреки че е невъзможно да се предвиди откъде ще дойде следващата криза, е важно да се извлекат поуки от настоящия момент и да се предприемат структурни реформи за справяне с икономическите, екологичните и социалните предизвикателства, свързани с туризма. Основните цели на националната политика в областта на туризма, които сме си поставили, са да подобрим конкурентоспособността, качеството, автентичността, устойчивостта и продължителността на туристическия продукт и наред с това да се засилят инвестициите в туризма с нисък екологичен отпечатък. В същото време гръцката държава проучва задълбочено различни мегатенденции, като например свръхтуризма, икономиката на споделянето, социалните и демографските промени, нововъзникващите дестинации, сигурността и управлението по време на кризисни ситуации. В Гърция пътешественикът може да се наслади на различни преживявания по един наистина цялостен начин, който се вписва в тялото, душата и ума. Може да се каже, че древногръцкото благоденствие се завръща като модерен стремеж на новото време. Ето как се възползваме и от тенденцията на поколение Y (Millennials), една много динамична аудитория, да създава специални, уникални преживявания по време на пътуване, както и от новата практика на работа от разстояние, чието развитие изглежда е „дигитално номадство“.
- Кои са силните ви страни по отношение на популяризирането на гръцки дестинации в чужбина?
- С повече от 16 000 км брегова линия, с около 6000 по-големи и по-малки острови и островчета и с утвърдени позиции на световния туристически пазар, страната ни е една от най-популярните дестинации за лятна почивка, но предлага и атрактивни предложения за тематичен туризъм през цялата година. Конкурентните предимства на Гърция като богатото ѝ културно наследство, природната ѝ красота и географското ѝ разнообразие, привлякоха значителни инвестиции в туристическия сектор през последните години, подобрявайки престижа на Гърция като туристическа дестинация от световна класа и като туристически пазар с отлични възможности за инвестиции. Гръцкият туризъм, въпреки че е призован да приведе модела си в съответствие с цифровата концепция и екологичния модел, разполага, освен с държава, която непрекъснато го модернизира, с различни допълнителни ресурси. Например Гръцката търговска марка е в челната петица в света, има широко разпространение на своите пазари и оперира в рамките на несравнимия природен и културен пейзаж на родината ни, чието използване е уникално сравнително предимство. В крайна сметка от нас зависи да направим големия скок напред, за да успеем да намалим екологичния отпечатък върху околната среда, да се справим със свръхтуризма чрез нова инфраструктура и интелигентно управление на потоците, да създадем устойчиви практики, които ще включват и местните общности и природните ресурси, да развием алтернативни дестинации през всичките 12 месеца на годината. Дългосрочните ни цели са постоянното удължаване на туристическия сезон, повече посетители в страната, особено в нови и неизследвани кътчета на Гърция и привличане на инвестиции и насърчаване на качествен туризъм, с цел постигане на стабилна, устойчива, достъпна, иновативна и зелена туристическа екосистема. При все това през следващите години всички ние ще бъдем призовани да се адаптираме към съвременните нужди и новите приоритети. Ето защо Министерството на туризма вече се фокусира върху висока международна конкурентоспособност чрез качествено реконструиране (т.е. диверсификация и обогатяване) на туристическия продукт, както и върху ефективното функциониране на туристическата индустрия в условията на устойчиво и жизнеспособно развитие на туризма. За Гърция първичното производство и културното наследство са огромни активи за национално развитие, които същевременно могат да укрепят и обогатят икономиката на гостоприемството, придавайки ѝ силно устойчиво значение. Всъщност тази година е чудесна възможност за страната да балансира всички туристически тенденции, които „избират“ Гърция. Защото, да, ние се нуждаем от туристи от висок клас, тъй като те значително увеличават приходите ни, но също така се нуждаем и от all-inclusive туристи, тъй като те предлагат работни места и увеличен оборот. Не забравяйте, че в Гърция туристическият сектор допринася за икономическата активност с над 20% от БВП, стимулира инвестициите и осигурява заетост на 25% от работната сила в страната, като представлява важен двигател за растежа в строителството, транспорта, услугите, търговията на дребно и други сектори.
- Гърция е любима дестинация на българските туристи. Колко български туристи са посетили страната през миналата година, какви са очакванията ви за тази година и кои са любимите им дестинации и продукти?
- До 2019 г. се наблюдаваше стабилно увеличение на туристическия поток от България, а по данни на Световната организация по туризма Гърция запази първото място сред предпочитаните дестинации за разлика от втората страна - Турция, последвани от Румъния и Унгария. С настъпването на пандемията балансът се промени и на първо място се класира Турция, следвана от Румъния и Унгария, като през 2020 г. и 2021 г. Гърция остана на четвърто място в класацията на предпочитаните от туристите от България дестинации. Въпреки това през 2022 г. е регистрирано значително нарастване на броя на пристигащите от съседната страна, което поражда очаквания за възстановяване на предпочитанията на българите към Гърция. По-конкретно, според граничното проучване на Банката на Гърция през 2022 г. входящите пристигания от България възлизат на 1 812 100. Сред най-важните причини за привличане на български туристи са географската близост, качеството на услугите в нашата страна и нейните природни красоти. Същевременно се наблюдава увеличение на покупките на недвижими имоти от български граждани на гръцка територия, както и на инвестициите в гръцкия хотелски сектор. Трябва да се отбележи, че за българския туристически пазар службата EOT Румъния, освен рекламната програма (реклама и съвместна реклама) и връзките с обществеността, всяка година организира серия от пътувания с цел опознаване и журналистически пътувания в известни и по-малко известни гръцки дестинации (например Евия, Спорадите, Волос и др.). Атина и София са свързани с директни всекидневни полети, но въпреки това основната туристическа активност се осъществява чрез автомобилни средства с основни дестинации Халкидики, Катерини, Кавала, Тасос, Евия, Лефкада и Парга.
- По време на 68-ата среща на Комисията на UNWTO за Европа набелязахте ли съвместни действия с българския министър на туризма Илин Димитров за привличане на туристи от далечни дестинации за съвместни туристически пакети между Гърция и България?
- В контекста на 68-ата сесия на Регионалната комисия „Европа“ на Световната организация по туризъм (СОТ) наистина имах много конструктивна среща с българския министър на туризма Илин Димитров, с когото проучихме начините за по-нататъшно укрепване на сътрудничеството между двете страни чрез целенасочени инициативи в областта на туризма. Трябва да се отбележи, че двете страни си сътрудничат в рамките на ЕС, както и на други международни организации. По време на срещата установихме значителни възможности за развитие на туризма между двете страни и потвърдихме намерението си да работим за по-нататъшно укрепване и задълбочаване на двустранните отношения в областта на туризма и за модернизиране на институционалната рамка за сътрудничество. По-специално бе поставен акцент върху тематични области като морския туризъм и круизите, както и върху филмовия и здравния туризъм. Освен това и двамата се фокусирахме върху обмена на добри практики и практически познания в областта на туризма през зимата, здравния туризъм и уелнес туризма. Беше обсъдено и подписването на съвместен план за действие, който ще скрепи отличното сътрудничество между двете държави.
- По какъв начин според вас Гърция и България могат да си сътрудничат в областта на туризма?
- В контекста на по-общите дългосрочни добри отношения между Гърция и България, географската близост, културните и търговските контакти и вследствие на подписването на съвместната декларация между министрите на туризма на Република Гърция и Република България през 2020г., би могла да се проучи възможността за създаване на съвместни програми - пакети за привличане на туристи от трети страни и затова могат да спомогнат и срещите, които ще се проведат в рамките на 8-ото международно изложение в Атина през ноември следващата година. Особено на пазарите в Европа и САЩ, които са приоритет за гръцкия туризъм и Гръцката национална организация по туризъм (GNTO). Може да се постигне съгласие за съвместен подход към туроператорите, опериращи на определени пазари, които представляват интерес, за създаване на пакети, които да включват и двете дестинации за тематични формати, които са приоритетни и за двете страни, като например културен туризъм, морски туризъм, MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions) туризъм и т.н., като същевременно тези пакети могат да бъдат включени и в програмите за съвместна популяризация на двете страни. Като се вземат предвид конкурентните оферти от дестинации в съседната държава с добро съотношение цена/качество, могат да се създадат конкурентни пакети със Северна Гърция за трети държави. Географската близост и възможността за полет до Тесалоники или София, последван от обиколка с автомобил, създават привлекателна рамка с ползи и за двете страни.
- След пандемията туризмът е един от секторите, който най-много страда от недостиг на персонал. Как според вас може да се реши този сериозен проблем?
- Работещите в туризма трябва да участват в динамиката на растежа на сектора. Това означава не само по-добро заплащане, но и стриктно спазване на условията на трудовото законодателство. Поради тази причина ще бъдем много стриктни в проверките, които ще извършим това лято, и няма да допуснем злоупотреба с властта на работодателя в ущърб на гръцките туристически работници. Очевидно е, че искаме качествени и добре платени работни места в гръцката туристическа работна среда. Освен това неведнъж сме изтъквали пред Министерството на туризма, че дивидентът от успеха на гръцкия туризъм трябва да бъде споделен от всички, на първо място от служителите, тъй като те са тези, които влизат в контакт с пътуващите, оформят психологията на хората и укрепват туристическата търговска марка. Всички трябва да осъзнаят, че здравословното предприемачество и експлоатацията на работниците са несъвместими. Социалният мир в туристическия сектор е условие за успех, особено когато туризмът е динамичен сектор с висока добавена стойност за нашата икономика. Във всеки случай липсата на кадри в този сектор е огромен проблем, като се има предвид, че туризмът по същество е индустрия на услугите и преживяванията. Както виждате, невъзможността да се намерят квалифицирани работници се отразява на предлагания продукт. Наред с това е факт, че пандемията „насилствено“ доведе до прекратяване на дейността на световната туристическа индустрия, като изтласка нейните работници в други сектори. Гръцката държава предприема мерки като увеличаването на минималната работна заплата, подписването на новия колективен трудов договор, покриването на нуждите от професионално обучение и неотдавнашното министерско решение, което за първи път официално включва туризма сред секторите, които могат да приемат на работа граждани на трети държави.
- Сред проблемите, с които се сблъсква туристическият сектор е хаосът по летищата поради недостиг на персонал. Как смятате, че този проблем може да бъде решен?
- По данни на Асоциацията на европейските летища (AIC) Гърция е първата страна, която се е върнала към нивата отпреди 2019 г. по отношение на въздушния трафик. Това се дължи на своевременната финансова подкрепа, предоставена от гръцката държава както на летищата в страната, така и на авиационната индустрия като цяло. Така че не очакваме бездейно някакъв свършен факт, а се опитваме методично и систематично да предотвратим трудни ситуации, които могат да допринесат до известна степен за дискредитирането на нашия туристически продукт и, по този начин, на Гърция. Устойчивостта на туристическата екосистема е в основата на националното стратегическо планиране за бъдещето. Това е така, защото, въпреки че е невъзможно да се предвиди откъде ще дойде следващата криза, е важно да се извлекат поуки от настоящия момент и да се предприемат структурни реформи за справяне с всички предизвикателства, свързани с туризма.
Нашият гост
Олимпия Анастасопулу е главен секретар по туристическата политика и развитие в гръцкото Министерство на туризма от януари 2022 г. Притежава магистърска степен по право по международни и европейски изследвания с дисертация върху защитени наименования за произход и географски указания и магистърска степен по бизнес администрация със специалност финанси и статистика. Над 20 години е адвокат във Върховния съд на Гърция и е акредитиран медиатор към Министерството на правосъдието. Владее английски, френски и немски език.
Подкаст с Виктор Блъсков: Български "фактчекъри" и глобалисти, работили по схема за цензура