Светият Граал на военното инженерство - вижте хибридният кораб-самолет на Китай

Това е Светият Граал на военното инженерство — хибриден кораб-самолет, който може да превозва тежки товари с висока скорост, летейки точно над повърхността на морето. Сега има индикации, че Китай успешно е възродил „крилатия кораб“, десетилетия след като технологията беше изоставена от Съветския съюз.

Снимки от китайските социални медии изглежда показват военен крилат кораб, известен още като самолет с крило в ефект на земята (Wig), в Бохайско море край североизточен Китай.

Ако са автентични, те биха представлявали възраждането на технология, която не се използва за военни цели от 90-те години на миналия век.

Крилатите кораби се възползват от „ефекта на земята“, който позволява на самолета да лети с много по-голяма ефективност, когато лети ниско над фиксирана повърхност. Съпротивлението се намалява, което позволява на самолета да лети по-бързо, да използва по-малко гориво и да превозва по-тежки товари, отколкото на по-големи височини.

Най-известният „екраноплан”, както са известни на руски, беше „Кораб Макет” или „Модел-кораб”. Той беше наречен „Каспийското морско чудовище” от американските разузнавателни агенции, които го шпионираха през 60-те години.

При пускането му в експлоатация през 1966 г. той беше най-тежкият самолет в света с максимално излетно тегло от 535 тона. По-късно беше надминат от Антонов Ан-225 Мрия, стратегически транспортен самолет, който можеше да превозва около 590 тона, докато не беше унищожен малко след пълномащабната инвазия на Русия в Украйна през 2022 г.

С дължина 91 м „Каспийското чудовище“ остава най-дългият самолет в историята, въпреки че е произведен само един експериментален модел. Той се разбива през 1980 г. и остава на дъното на Каспийско море. Друг изведен от употреба екраноплан с дължина 73 м беше пренесен през 2020 г. в руската република Дагестан, където веднага се превърна в туристическа атракция.

„Бохайското чудовище“, както е наречена новата машина, забелязана край Китай, изглежда по-малко. На снимка се вижда самолетът на повърхността на водата с поплавъци на крилете и четири нещо като реактивни двигатели, монтирани над крилете.

Екранопланите са много по-бързи от корабите и ниската им височина им позволява да избегнат засичане от много конвенционални радарни системи и противовъздушни оръжия. Именно тяхната уязвимост в открито море накара Съветския съюз да се откаже от плановете си за военното им използване.

Най-четени