Нашият гост:
Румен Петков е роден на 23 юни 1961 г. в Плевен. Заместник-председател на партия АБВ. На 7 март 2014 г. е изключен от БСП. Народен представител в 39-ото, 40-ото и 41-ото народно събрание от "Коалиция за България". Кмет на Плевен от 1995 до 1999 г. от БСП. Министър на вътрешните работи от 2005 до 2008 г. Има висше образование по специалност математика от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". Женен, с двама синове.
България скоро ще бъде обект на нова бежанска вълна, която тя няма способността да приеме.
Нормално е и армията да пази границата, в кризисни ситуации се използва целия ресурс.
- На какво сме свидетели днес в Европа и в света, г-н Петков - на взрив на екстремизма, на сблъсък на цивилизациите, на бунт срещу неравенството и двойните стандарти...?
- Вероятно всичко, което фиксирахте, може да бъде посочено като мотивация и обяснение за случилото се, но аз си мисля, че трябва да погледнем нещата малко по-ретроспективно. Какво стана преди няколко години? Демократичната общност гръмотевично подкрепи т. нар. Арабска пролет. Днес имаме хиляди убити в гражданската война в Ирак, Либия, Сирия. Това продължават да бъдат държави, за които по-вярното определение е територии, или терени на сблъсък на войнствени, сблъскващи се помежду си групи с различна мотивация. Т.е. бяха премахнати няколко режима (диктаторски, без всякакво съмнение), без тези, които подкрепиха това премахване, да не кажа, че го реализираха, да имат някаква представа каква е следващата стъпка.
Тези резултати трябва да ни накарат да се замислим. Да се замисли ООН, да се замисли ЕС, да се замисли НАТО и на първо място Съединените щати - когато предприемаме определени действия, можем ли да прогнозираме и да контролираме резултата от тях. Защото в случая е видимо - не сме способни като демократична общност да гарантираме правата и свободите на своите граждани, не сме способни да се защитим и да водим превантивна политика за недопускане на такива случаи. Какво означава службите на САЩ да кажат, че са контролирали двамата братя Шериф и Саид Куаши, какво означава френските служби да кажат, че са имали информация за двамата братя, какво означава редакцията на сп. "Шарли ебдо" да е била обект на засилен полицейски контрол и да стигнем до този резултат?! Може би е рано за такива анализи, може би нещата трябва да поотшумят, за да бъдат направени спокойно, но видимо въпросите, пред които ни изправя трагедията в Париж не са валидни само за Франция.
- Консолидирана ли е Европа срещу терористичната заплаха?
Мисля, че консолидацията трябва да е между Европа, Русия и САЩ. Изключването на който и да е от тези три ключови фактора ще бъде грешка.
- Как тълкувате изказването на вътрешния министър Веселин Вучков, че няма заплаха, но има рискове за сигурността ни?
- Пряка заплаха няма, но никоя територия не е гарантирана, не е защитена. Ударът в сърцето на Франция, в сърцето на Европа го показа по един много безкомпромисен начин.
- Къде бърка Европа в системата си за сигурност?
- Ако всяка една от нашите държави постави на първо място своя национален интерес, отчитайки общностния интерес, нещата ще стоят по друг начин.
Няма как еврото да се срине в такива мащаби и всички европейски лидери едва ли не да смятат това за нещо естествено и нормално. Това са дълбочинни процеси, които ако не бъдат ясно дефинирани, нищо добро не ни очаква.
- Европа като че ли не изработва обща стратегия за бежанците. Южните държави, между които и България, са подложени на бежански натиск, на който никакви китайски стени не могат да устоят. В същото време по-северните и по-западните страни казват - бежанците да бъдат върнати там, където са влезли.
- Българските институции трябва да могат да защитят нашия интерес. Аз си спомням как през 2006 и 2007 г. бяха гласувани особени правомощия и ресурси за Фронтекс (б.р. - Европейската агенция за управление на оперативното сътрудничество по външните граници на страните-членки на ЕС), за да се опази Европа от бежански натиск от Либия. И Фронтекс успя. Тогава бяха отделени общи средства, плавателни съдове, човешки ресурси, за да бъдат подкрепени Италия и Испания. А че нашите институции не съумяват да защитят нашия интерес през последните две-три години пред Европейската комисия, си е наш проблем. Защо не се борим за такъв тип ресурси, каквито ние, бедна България, предоставяхме при необходимост, за да се гарантира сигурността на Италия и Испания? Защо президентът мълчи?Защо правителството мълчи? Не се прави така. Кабинетът на Пламен Орешарски носи огромна политическа отговорност за това.
Сега трябва да ударим по масата и да кажем - България не може да приеме не 200 000, България няма ресурс да приеме 20 000 бежанци, скъпи колеги и приятели, ние сме едно семейство - нека всеки поеме своята отговорност!
- Вече има гласове за връщане на вътрешните граници в Европа. Ще имат ли ефект такива мерки в борбата срещу тероризма?
- Разбира се, че не. Европа не трябва да мърда от своите ценности, една от които е свободата на придвижване. Какво означава сега да правим крачка назад? Това означава победа на тероризма. Признаване, че сме неспособни да опазим външната граница на ЕС. Тези гласове са твърде неаргументирани и много се надявам да останат хилави.
- Нормално ли е армията да охранява границата?
- Абсолютно! В кризисна ситуация трябва да използваме целия ресурс, който имаме. Армията има своите инструменти да пази границата и затова не са необходими конституционни промени. "Военна полиция" спокойно може да бъде с чувствително усилен щат и със сериозни правомощия, делегирани от министъра и от правителството. Не може да гледаме на МВР като на момче за всичко!
- Включването на армията не се ли налага заради липсата на реформи в МВР, въпреки високия му бюджет?
- Първо, не мисля, че сигурността има цена. Второ, внушенията, че бюджетът на вътрешното министерство е голям, са неверни. Трето, проблемът е, че ние не правим реформите след широка дискусия, за да бъдат те общоприети, а всяко следващо правителство идва със свои виждания.
Нашата парламентарна група сигурно ще предложи да бъде запазена главна дирекция "Жандармерия". Ако тя не бъде запазена, обществото ще се лиши от сериозен охранителен инструмент. Кой ще пази посолствата? С какви инструменти министерството ще реагира при кризисни ситуации?
Ние трябва да направим реформата така, че през следващите 15 години да няма сериозни структурни промени във ведомството. Системата е много чувствителна и внушението за нейната перманентна несигурност води до стихийно напускане на служители. Некоректни са и внушенията, че имаме едва ли не 50 000 полицаи, когато те са 30 000.
- Бившият шеф на ДАНС Петко Сертов се прибра. Каква беше тази мистерия с изчезването му?
- Искам да изразя щастието си от това, че Петко Сертов се прибра жив и здрав и вече е в къщи. Но още в самото начало предупредих, че всички спекулации по темата са вредни. Мисля, че Петко Сертов трябва да излезе и да каже истината пред обществото. Къде е бил, какво е правил, защо нашите партньори не са ни го върнали, а го прибраха жена му и брат му? Това са въпроси, на които трябва да има институционални отговори и тези отговори този път не са в България.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова