Американският авиационен регулатор заяви, че превключвателите за контрол на горивото в самолетите Boeing са безопасни. Именно те бяха замесени във фатална катастрофа на Air India, при която загинаха 260 души през юни.
Безопасността на превключвателите се превърна в ключов проблем, след като в петък разследващите публикуваха предварителен доклад за инцидента. В него се казва, подаването на гориво към двигателите на Boeing 787-8 Dreamliner е било прекъснато мигове след излитането от летище Ахмедабад, и се подчертават предишни доклади на FAA, които предполагат, че превключвателите трябва да бъдат проверени за безопасност.
В имейл, видян от BBC, главният изпълнителен директор на Air India е предупредил да не се правят „преждевременни заключения“ след публикуването на доклада.
Бедствието, включващо полет 171, пътуващ за Лондон, беше един от най-тежките авиационни инциденти в световен мащаб от почти десетилетие.
Превключвателите, контролиращи потока на гориво към двигателите на самолета, са били преместени от положение „работа“ в положение „изключено“, което е затруднило тягата на самолета, според предварителния доклад, публикуван от Индийския клон за разследване на авиационни произшествия (AAIB).
Разследващите се позоваха на съобщение на FAA от 2018 г., което призоваваше, но не задължаваше, операторите на модели Boeing да проверяват заключващата функция на превключвателите за гориво, за да се гарантира, че не могат да бъдат преместени случайно.
Тази стъпка не е предприета от Air India, заяви AAIB в своите ранни констатации.
Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) в петък заяви пред властите на гражданското въздухоплаване, че е видяла предварителния доклад на AAIB.
Тя отбеляза, че собственото ѝ съобщение от 2018 г. „се основава на доклади, че превключвателите за контрол на горивото са били инсталирани с изключена заключваща функция“ - но добави, че не смята, че това прави самолетите опасни.
„Въпреки че дизайнът на превключвателите за контрол на горивото, включително заключващата функция, е подобен при различните модели самолети Boeing, FAA не счита този проблем за опасно състояние, което би оправдало Директива за летателна годност за всички модели самолети Boeing, включително Model 787“, заяви органът във вътрешна бележка, споделена с BBC.
„FAA ще продължи да споделя съответната информация с чуждестранните власти на гражданското въздухоплаване, когато е уместно.“
AAIB, която прегледа възстановените записи на гласове от пилотската кабина, съобщи, че единият пилот е бил чут по време на полета да пита другия защо е спрял подаването на гориво.
„Другият пилот е отговорил, че не го е направил“, се казва в доклада.
Разследващите твърдят, че превключвателите за гориво са се превключили почти едновременно от работа на изключено веднага след излитане. В доклада не се казва как превключвателите биха могли да се превключат по време на полета.
Главният изпълнителен директор на Air India Кембъл Уилсън предупреди да не се правят „преждевременни заключения“ за причината за инцидента в имейл до персонала, видян от BBC.
Той каза, че през последния месец се е появил „продължаващ цикъл от теории, твърдения, слухове и сензационни заглавия“, много от които по-късно са били опровергани.
Докладът, подчерта той, не е идентифицирал причина за инцидента и не е дал никакви препоръки.
„Разследването далеч не е приключило“, каза той. „Ще продължим да сътрудничим с разследващите, за да гарантираме, че разполагат с всичко необходимо за провеждане на задълбочено и всеобхватно разследване."
Г-н Уилсън заяви, че докладът „не е открил механични или технически проблеми със самолета или двигателите“, добавяйки, че всички необходими проверки са били извършени преди полета.
Въпреки това, допълнителни проверки в целия флот от 787 на Air India бяха извършени в рамките на дни след инцидента „от съображения за повишено внимание“. Всички бяха установени като годни за експлоатация, каза той.
Полет 171 на Air India е трябвало да лети от Ахмедабад в Индия до летище Гетуик в Лондон.
Самолетът се разби в медицински колеж близо до летището в рамките на минута след излитане, убивайки 260 души, предимно пътници. Един британски гражданин оцеля след катастрофата.
Очаква се разследващите да изготвят по-подробен доклад след 12 месеца.