Подаването на гориво към двата двигателя на самолета на Air India, който се разби и уби 260 души миналия месец, изглежда е било прекъснато секунди след излитането на самолета, установи предварителен доклад.
Полет AI171 на Air India, пътуващ за Лондон, се разби в гъсто населен жилищен район в индийския град Ахмедабад на 12 юни, убивайки всички с изключение на един от 242-мата души на борда и 19 други на земята. Това беше най-смъртоносната въздушна катастрофа в Индия от почти две десетилетия.
Според предварителния доклад на индийското Бюро за разследване на авиационни произшествия, моменти след излитането и двата превключвателя в пилотската кабина, които са контролирали подаването на гориво към двигателите, са били преместени в положение „изключено“. Преместването на превключвателите за гориво почти веднага изключва двигателя.
Първоначалният доклад не препоръчва действия срещу Boeing, производител на 787-8 Dreamliner, или General Electric, производител на двигателите.
Въз основа на информация, събрана от записващите устройства за данни и глас на самолета, които са били възстановени след катастрофата, докладът съобщава, че „в записа на гласа от пилотската кабина единият от пилотите пита другия защо е изключил горивото“, визирайки превключвателя за гориво. Другият пилот отговоря, че не го е направил. Секунди след това самолетът започва да губи височина и от пилотската кабина до контрола на въздушното движение е предадено аварийно съобщение, точно преди да се разбие на земята извън периметъра на летището.
Според доклада, превключвателите за гориво са били преместени в положение „изключване“ „един след друг“. Секунди по-късно превключвателите са били преместени обратно, за да включат отново горивото, и един от двигателите на самолета е успял да се рестартира, но не е успял да обърне забавянето на самолета.
Не се посочва кои забележки са направени от капитана на полета и кои от първия офицер, нито кой пилот е предал „mayday, mayday, mayday“ точно преди катастрофата.
Командващият пилот на самолета на Air India е бил 56-годишният Сумийт Сабхарвал, който е имал общ летателен опит от 15 638 часа и според индийското правителство е бил и инструктор на Air India. Неговият втори пилот е бил 32-годишният Клайв Кундер, който е имал общ опит от 3403 часа.
Предварителните констатации не посочват как превключвателите за гориво биха могли да се превключат в положение „изключено“ и да изключат двигателите. Превключвателите са оборудвани с предпазни средства, включително заключващ механизъм, за да се предотврати случайно движение.
Те най-често се използват за изключване на двигателите, след като самолетът е пристигнал на летищния си изход, и в определени аварийни ситуации, като например пожар в двигателя. Докладът не посочва, че е имало аварийна ситуация, изискваща изключване на двигателя.
Американският експерт по авиационна безопасност Джон Кокс заяви пред Ройтерс, че пилот не би могъл случайно да премести горивните превключватели, които захранват двигателите. „Не можеш да ги блъснеш и те да се задвижат“, каза той.
„Ако са били преместени от пилот, защо?“, попита американският експерт по авиационна безопасност Антъни Брикхаус.
Превключвателите са се разместили за секунда, се казва в доклада, приблизително времето, необходимо за превключване на единия, а след това и на другия, според американския авиационен експерт Джон Нанс. Той добави, че пилотът обикновено никога не би изключвал превключвателите по време на полет, особено когато самолетът започва да се изкачва.
Единственият оцелял, Вишваш Кумар Рамеш, британски гражданин, е избягал от останките през отвор във фюзелажа.
Говорейки от болничното си легло миналия месец, 40-годишният мъж каза, че самолетът е бил сякаш „заседнал във въздуха“ малко след излитането, преди светлините да започнат да трептят, добавяйки:
„Изведнъж се удари в сграда и експлодира. Не мога да повярвам как излязох жив от това. За момент се почувствах сякаш и аз ще умра, но когато отворих очи и се огледах, осъзнах, че съм жив. Все още не мога да повярвам как оцелях. Успях да се разкопча, използвах крака си, за да се промъкна през отвора и изпълзях. Не знам как оцелях. Видях хора да умират пред очите ми – стюардесите и двама души, които видях близо до мен… Излязох от развалините.“
Докладът потвърждава, че 19 души са загинали на земята, когато самолетът се е разбил в гъсто населен жилищен район на Ахмедабад в кълбо от пламъци, падайки върху столовата на медицински колеж, където студенти са обядвавали, и разрушавайки пет сгради.
Може да минат месеци, преди разследващите да публикуват пълен доклад за причините за катастрофата. Според индийските авиационни правила, предварителен доклад трябва да бъде публикуван в рамките на 30 дни от инцидента.
Air India потвърди доклада и заяви, че сътрудничи с индийските власти, но отказа допълнителни коментари. Boeing заяви, че продължава да подкрепя разследването.