Military Watch Magazine: Елитна въздушна единица, охраняваща Пекин, преминава от J-11B към усъвършенствани стелт изтребители J-20

Нови кадри от 19-та въздушна бригада на Китайската народноосвободителна армия показват, че в момента се извършва дългоочаквано преустройство за замяна на изтребители J-11B с нови изтребители от пето поколение J-20A, което ще улесни значително подобрение на бойния потенциал на единицата, съобщава Military Watch Magazine. Бригадата е базирана в авиобаза Джандзякоу в провинция Хъбей, която е едно от най-близките съоръжения до китайската столица Пекин. J-20 са били разполагани близо до столицата в миналото, като 172-ра въздушна бригада, базирана в базата за летателно обучение Cangzhou, също в Хъбей, е преминала към J-20 през февруари 2018 г. J-20 в момента се произвежда в разширен мащаб, оценен на 100-120 самолета годишно , което означава, че се доставя в над два пъти повече от Китайските военновъздушни сили са повече от всеки друг клас изтребители в света по отношение на всяка отделна услуга. Самолетът е пряк наследник на J-11B, като и двата са тежки двумоторни изтребители с голям обсег, големи радари, висока маневреност и корпуси, оптимизирани за бой въздух-въздух. 

19-та въздушна бригада премина към J-11B от базовата линия J-11 през 2015-2016 г., като нейната база в Джандзякоу се счита за местоположение с висок приоритет поради близостта си както до Пекин, така и до околните индустриални зони. Като пряк наследник на J-11, J-20 замени самолета в множество звена, включително в 1-ва въздушна бригада, базирана в Аншан, и в 111-та въздушна бригада в Дазу. През 2022 г. J-20 също замени J-11B като ескорт на изтребители за силно символично репатриране на загинали китайски служители от Южна Корея. По-специално J-11B видя известно припокриване в производството с J-20, като производството приключи през 2018 г. три години след началото на производството на J-20. Въпреки че бяха извадени от места с по-висок приоритет, J-11B продължиха да се модернизират с авионика от пето поколение, включително радари AESA , по програмата J-11BG и бяха пренасочени към звена и съоръжения с по-нисък приоритет в Китай. Новата авионика позволява на изтребителите да споделят безпроблемно данни с изтребителите J-20 и J-16 и J-10C от поколението 4+ и да използват същото въоръжение, включително ракети въздух-въздух PL-15. 

Military Watch Magazine пише още, че J-11B за първи път влезе в експлоатация през 2009 г. като значително подобрено производно на съветския изтребител Су-27 , който преди това се произвеждаше в Китай по лиценз. В неотдавнашната си книга за програмата J-20 експертът по китайската изтребителна авиация Ейбрахам Ейбрамс спомена замяната на руските изтребители с J-11B като продукт на „напредъка в сателитните комуникации и навигация, полупроводници, композитни материали, ракетни двигатели, екрани на дисплеи и широк спектър от други области“, оценявайки, че някои от най-значимите подобрения включват използването на местния многомодов  импулс тип 1493  Доплеров радар, по-здрава, но със 700 кг по-лека конструкция на самолета в резултат на модифицирана структура и много по-голямо използване на композитни материали. Самолетите бяха наследени на производствените линии в Шенян от по-модерния J-16, който се счита за най-мощния изтребител в света преди пето поколение и от който се смята, че над 370 са в експлоатация. J-11B първоначално разчитаха на руски двигатели AL-31, но през януари 2022 г. беше потвърдено, че са започнали да ги заменят с местни турбовентилатори WS-10B. J-20 по подобен начин премахна руските двигатели AL-31FM2 през 2020 г., като единиците се доставят от 2021 г., използвайки местния WS-10C. WS-10 по подобен начин ще премахне постепенно AL-31 на китайските еднодвигателни изтребители J-10 от 2018 г. 

J-11B послужи като ключова стъпка към разработването на изтребители от четвърто поколение с много по-добри характеристики, тъй като технологичният сектор на Китай повиши глобалното си положение, като неговите производни, включително J-16 и J-15B, базирани на носител, остават в производство днес. Забележителна разлика между J-11 и неговия пряк наследник J-20 обаче е, че първият е един от множеството класове изтребители от четвърто поколение, доставяни едновременно от военновъздушните сили и флота на Китай, докато последният се доставя в много по-голям мащаб като единственият клас изтребители от своето поколение, който влиза в експлоатация досега. Бъдещето както на програмата J-20, така и на флота от четвърто поколение, бяха поставени под сериозен въпрос през декември 2024 г., тъй като беше потвърдено, че Китай е довел два отделни изтребителя от шесто поколение до демонстрационните етапи , като един от тях се очаква да наследи J-20 около 2030 г., както J-20 беше наследил J-11 преди него.