Сателитни записи и изображения на земята потвърдиха, че руски изтребител Су-57 от пето поколение се е разположил в иранската въздушна база в Бандар Абас в югоизточната част на страната за няколко дни. Докато беше на изложението, беше потвърдено, че първият износ на Су-57 ще започне през 2025 г. , а именно за ВВС на Алжир, и че Русия и Индия обсъждат голяма лицензионна производствена сделка за доставка на самолета на ВВС на Индия, пише Military Watch Magazine. Това даде възможност за спекулации, че като се възползва от инерцията от тези две продажби, изтребителят може да бъде изпратен на Иран. Техеран се сблъска с все по- неблагоприятна ситуация със сигурността, след като подкрепяните от Турция, Запада и Израел ислямистки паравоенни формирования свалиха правителството на неговия основен регионален стратегически партньор, Сирийската арабска република, през декември 2024 г. Възможностите на пилотирания изтребител на Иран остават ограничени и въпреки наличието на голям флот от над 17 ескадрили, по-голямата част от самолетите са остарели F-4 и F-5 от ерата на Виетнамската война. Две ескадрили съветски МиГ-29, поръчани през 1989 г., в момента формират елита на флота.
Понастоящем се очаква иранските военновъздушни сили да получат изтребители Су-35 от поколение 4+, поръчките за които бяха съобщени за първи път през 2022 г., преди да бъдат напълно потвърдени от официални лица през януари 2025 г.
Въпреки че се съобщава, че разходите за доставка са с над 50 процента по-високи от тези на Су-35, оперативните разходи на Су-57, които формират по-голямата част от разходите за целия живот на всеки клас изтребители, са също толкова ниски. Това направи по-новия самолет да изглежда значително по-рентабилен, когато се вземат предвид основните подобрения във възможностите, които въвежда.
Military Watch Magazine пише още, че очакваната по-голяма наличност на Су-57 е била основният фактор, накарал страните, които някога са били считани за възможни клиенти за Су-35, като Алжир, Индия и Индонезия, да не купуват самолета. Остава значителна възможност Иран, подобно на Индия, да се опита да постигне голяма лицензионна сделка за производство на самолета, ако го избере, като особено големият брой остарели изтребители на иранските ВВС позволява на флота му да побере голям брой нови самолети, които да ги заменят.
Подкаст с Виктор Блъсков