Responsible Statecraft: Нищо не спира неконтролируемия тласък към нова наземна ядрена бомба

Програмата за ядрени оръжия с междуконтинентални балистични ракети (МБР) Sentinel, в рамките на която Военновъздушните сили се стремят да заменят старите си наземни ядрени ракети с нови, е проблемна от самото начало, пише Responsible Statecraft.

Превишавайки бюджета с повече от 80%, гигантските разходи и бавното темпо на разработка  на Sentinel дори предизвикаха критичен преглед от Министерството на отбраната съгласно Закона Нън-Маккърди, който гласи, че ако дадена програма надвиши 25% надвишаване на разходите, тя трябва да бъде прекратена, освен ако Пентагонът не определи, че отговаря на критериите за продължаване. Министерството на отбраната настоя, че Sentinel ще продължи.

Вместо да се вземе предвид всичко това, Законът за национално оторизиране на отбраната (NDAA) за фискалната 2026 година, който одобрява бюджета на Министерството на отбраната и определя неговите приоритети за годината, е готов да даде възможност за по-нататъшно развитие на програмата Sentinel. Всъщност, версиите на законодателството, издадени от Камарата на представителите и Сената, които скоро ще бъдат разгледани в Конгреса, биха ѝ осигурили съответно допълнително финансиране от 400 милиона и 2 милиарда долара.

Предвид опита на Sentinel, експертите наричат настояването на NDAA за финансиране на Sentinel бюджетна злоупотреба.

„Абсолютно лоша услуга на американските данъкоплатци е Конгресът да продължава да хвърля средства в паричната яма, която наричат програмата Sentinel“, каза пред RS Макензи Найт-Бойл, старши научен сътрудник в Проекта за ядрена информация на Федерацията на американските учени.

„Министерството на отбраната не успя да покаже, че е дори способно да изпълни тази програма“, добави тя, „с нови „непредвидени“ предизвикателства, които възникват на всеки няколко месеца, и обявявани все по-високи оценки на разходите, докато програмата не успява да отговори на критериите.“

Междувременно усилията за надзор върху програмата в същия законодателен пакет се провалят.

Изменение на NDAA от конгресмена Джон Гараменди (демократ от Калифорния), което би ограничило средствата за програмата до успешното завършване на етап Б , беше отхвърлено с 15-42 гласа в Комисията по въоръжените сили на Камарата на представителите, предшестващо разглеждането му в Камарата на представителите.

Предизвикателен страж

Като цяло, поддръжниците твърдят, че модернизираната програма за междуконтинентални балистични ракети (МБР) е ключова за поддържането на американската ядрена триада - съвкупност от оръжейни системи и платформи, които заедно целят да служат като надежден ядрен възпиращ фактор срещу вражески атаки на американска земя. Те посочват , че МБР „Минитмен“, която е на разположение десетилетия по-дълго от първоначално предвиденото, се извежда от експлоатация, поради което се нуждае от подмяна или ремонт.

Но други експерти все повече оспорват МБР като цяло, казвайки, че подобни оръжейни системи правят малко за националната сигурност, докато разполагането им на сушата приканва, вместо да възпира, вражеска атака. И те твърдят , че технологичният напредък в други части на американската ядрена триада се е доказал като адекватен за ядрено възпиране, което прави МБР излишни. За тази цел стотици учени писаха до администрацията на Байдън миналата година с искане да се оттегли изцяло от употребата на МБР като част от ядрения арсенал на САЩ, наричайки МБР „скъпи, опасни и ненужни“.

Уилям Хартунг, старши научен сътрудник в Програмата за демократизиране на външната политика на Института Куинси, заяви по подобен начин пред RS, че междуконтиненталните балистични ракети, от всякакъв вид, могат да ескалират конфликта в случай на остра политическа криза или атака.
„МКБР представляват сериозни рискове за сигурността, защото президентът би имал само няколко минути, за да реши дали да ги изстреля при предупреждение за атака, което увеличава риска от случайна ядрена война, предизвикана от фалшива тревога“, обясни Хартунг.

„Няма причина да бързаме със Sentinel, когато би трябвало да обсъждаме дали изобщо трябва да го строим.“

В този дух други законодатели сега оспорват екзистенциално програмата Sentinel с ново законодателство, заявявайки, че финансирането, изпратено за нея, е по-добре да се използва другаде.

А именно, сенаторите Едуард Дж. Марки (демократ от Масачузетс), Бърни Сандърс (независим от Вермонт), Джеф Меркли (демократ от Орегон) и Крис Ван Холен (демократ от Мериленд) внесоха на 23 юли Закона за инвестиране в деца преди ракети (ICBM) от 2025 г. , за да спрат финансирането на програмата Sentinel и да пренасочат тези средства към Министерството на образованието на САЩ.

Представителят Ро Кана (демократ от Калифорния) внесе съпътстващо законодателство в Камарата на представителите за спиране на разработването на новата програма Sentinel.

„Вместо да харчим десетки милиарди долари на данъкоплатците за поддържане на остатък от нашата остаряла ядрена стратегия от ерата на Студената война – и да повишаваме риска от глобално масово унищожение – можем да инвестираме повече в насърчаването на по-големи възможности за следващото поколение“, каза сенатор Ван Холен за новия законодателен натиск на сенаторите, позовавайки се на прекомерните разходи и рискове за националната сигурност на програмата Sentinel.

„Ако някога е имало възможност за по-голяма ефективност на правителството, това е тя.“

Автор: Ставрула Пабст е репортер на „Отговорно държавно дело“.

Най-четени