По време на Втората световна война ефективното използване на танкови сили от Съветския съюз изигра централна роля в противодействието на нацисткия напредък, което завърши със значителни победи като битката при Курск. След войната СССР продължава да дава приоритет на бронирания си флот, представяйки T-54 през 1945 г. Този модел и неговият наследник T-55 отбелязват значителен напредък в огневата мощ, бронята и дизайна спрямо своите предшественици от Втората световна война. Въпреки първоначалните проблеми с качеството, модификациите доведоха до подобрени версии, включващи подобрени оръжия, броня и оперативни възможности, включително NBC защита. Серията T-54/T-55 е пример за съветската инженерна ефективност, оставайки в експлоатация дори до нахлуването в Украйна през 2022 г., подчертавайки нейното трайно наследство и гъвкавост, пише The National Interest.
Съветският съюз през Втората световна война разчита в голяма степен на танкови сили, за да спре нацисткото настъпление. Неговите танкове след това помитаха силите на Хитлер обратно в Източна Европа , най-забележително в битката при Курск.
Производството на Т-54 започва скромно, с първоначално произведени около 1500 танка.
Съветската армия започва да приема танка през 1945 г., отбелязвайки подобренията в дизайна спрямо моделите от Втората световна война като Т-34.
Т-54 включваше 100 мм оръдие, което стреляше с пълнокалибрени APHE боеприпаси от серия BR-412. Имаше по-голяма пробивна сила от оръдието на Т-34. T-54 също имаше по-дебела броня на корпуса от предшествениците си, включваща 80 mm броня отстрани, 30 mm на покрива и 20 mm на дъното на танка.
Както често се случва със съветските оръжейни системи, с ускоряването на производството се появяват проблеми с качеството. В отговор бяха направени промени. Например, монтирана е нова куполообразна кула с плоски страни, а калниковите картечници са премахнати в полза на една монтирана на носа картечница. Трансмисията също е обновена, а следата е разширена до 580 мм.
Обновеният Т-54 е обозначен като Т-54-2 и ще бъде първата от много модернизации. По-късен модел ще стане известен като T-55, танк с ядрена, биологична и химическа система за защита, която ще започне 0,3 секунди след откриване на гама радиация.
T-55 също е актуализиран с нов V-55 12-цилиндров четиритактов еднокамерен 38,88-литров дизелов двигател, способен да произвежда до 580 конски сили. Резервоарите за гориво са добавени към предната част на корпуса на T-55, подобрявайки капацитета на горивото до 180 американски галона. Междувременно натоварването с боеприпаси за главното оръдие също беше подобрено от 34 на 45, с допълнителни 18 снаряда, съхранявани в „мокри контейнери“, разположени в горивните резервоари на корпуса. T-55 носи различни видове боеприпаси , включително осколково-фугасни и противотанкови снаряди.