Кадри, разпространени от китайските държавни медии, за първи път потвърждават, че два нови самолетоносачи бойни самолети вече са в оперативна служба във флота на Народната освободителна армия, съобщава Military Watch Magazine. Те включват J-15B, силно подобрен вариант на първия самолетен изтребител в страната J-15, както и двуместен дериват, специализиран в операции за електронна война J-15D. Самолетите бяха представени за първи път в забележително събитие за флота - а именно първата известна двуносна операция, при която двата самолетоносача на страната, способни да приемат бойни самолети с фиксирани крила, Liaoning и Shandong, се упражняват заедно в Южнокитайско море. Носачите бяха придружени от пълни ударни групи, които включваха три разрушителя тип 055 от клас , четири по-малки разрушителя от клас 052D, една фрегата от клас 054A и два кораба за бърза бойна поддръжка от клас Тип 901. Вероятно е присъствала и поне една атакуваща подводница.
Записите от ученията на самолетоносача показват най-малко 15 J-15B и поне два J-15D, заедно с малък брой по-стари базови J-15. J-15 е дериват на съветския дизайн на Су-27 Flanker , който Китай е много силно усъвършенствал на вътрешния пазар, за да осигури ясно превъзходство над произведените от Русия производни на Flanker днес. J-15B отдавна се очакваше да осигури много по-добри способности въздух-въздух за всички варианти на Flanker преди него, включително J-16 на ВВС и руския Су-35. Смята се, че предимствата включват по-широко използване на по-модерни композитни материали за по-лека и по-издръжлива конструкция на самолета, използване на по-усъвършенстван радар AESA и интегриране на усъвършенствани стелт покрития и използване на някои от най-сложните в света авионика и системи за електронна война. Докато наземният J-16 се смяташе за превъзхождащ Су-35 по повечето параметри, особено неговите сензори, електроника и въоръжение, се съобщава, че J-15B е по-добре оптимизиран за мисии за превъзходство във въздуха и е разработен повече от половин десетилетие след J-16, когато китайската бойна авиационна индустрия е напреднала значително. Докато J-16 и американският F-15EX преди бяха смятани за водещите в света изтребители от четвърто поколение по отношение на потенциала въздух-въздух, тази позиция вероятно сега ще се държи от J-15B, пише изданието.
Подобно на разработването на J-16 в специален вариант за електронна война, J-16D, разкриването на собствения вариант за електронна война на J-15D предоставя потенциал за революция в офанзивните способности на китайските въздушни крила на носителя. Очаква се самолетът да изпълнява аналогична роля на E/A-18G Growler на ВМС на Съединените щати, който е базиран на изтребителя F-18E/F Super Hornet на ВМС. Новият китайски самолет има отличителни големи капсули за електронна война и му липсват инфрачервените системи за търсене и проследяване и оръдия на други варианти на J-15, използвани предимно за битка въздух-въздух. Очаква се J-15D да служат като умножители на силата за въздушните крила на носителя, като значително подобряват жизнеспособността чрез заглушаване на вражеските сензори, като същевременно предоставят изключително мощно средство за потискане на противовъздушната отбрана. Системите за електронна война са вградени в голяма част от фюзелажа на самолета, а именно конформни и лопаткови антени, докато широка гама от допълващи се класове капсули за електронна война и ракети въздух-повърхност могат да се носят под крилата на самолета и под фюзелажа.
Подобно на това, че J-15B се възползва от много по-голям обсег, по-високи летателни характеристики, по-големи радари и по-голям полезен товар на оръжията от F-18E/F, така и J-15D се радва на подобни предимства пред производството на E/A-18G това много вероятно е най-мощният в света палубен самолет за електронни атаки. Както J-15B, така и J-15D също се очаква да бъдат разгърнати от бъдещите превозвачи на Китай, включително първия суперносител в страната Fujian, който в момента е в напреднал етап на морски изпитания . Докато базовият J-15 се смяташе за относително посредствен клас изтребители по стандартите на 20-те години, J-15B и J-15D ефективно революционизират възможностите на китайските самолетоносачи с бойни самолети, които имат малко конкуренти в света по отношение на производителност и изтънченост. Откакто J-15 за първи път влезе в експлоатация в началото на 2010 г., Китай се очерта като световен лидер в тактическата бойна авиация, както най-ярко се вижда от разработването на изтребителя J-20 от пето поколение. Тези постижения осигуряват на неговите въздушни крила носители много по-висока международна репутация днес от когато и да било, с набор от технологии, инвестирани в програмата J-20, като композитни материали, радари с фазова решетка и набор от ракетни системи, всички с важен принос за модернизиране на изтребители от четвърто поколение като J-15, пише още Military Watch Magazine.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш