Американският F-35 Lightning II е притиснат между високите разходи и усъвършенстване на технологиите

снимка: Anadolu Agency

Намаляването на поръчките от САЩ отново разпалва дебата относно високите разходи за програмата F-35

Тъй като САЩ съкращават покупката си на F-35 Lightning II за фискалната 2026 година от 74 на 47 самолета, критиките към нарастващите разходи и опасенията относно дългосрочната жизнеспособност на фона на бързото развитие на дронове отново привличат внимание, пише Anadolu Agency.

Съгласно предложения бюджет на Министерството на отбраната, поръчката за F-35 намалява до 47 самолета, като средствата ще бъдат пренасочени към модернизация на флота, подобрена поддръжка и бойна готовност - области, които исторически са били предизвикателство за програмата.

Ще бъдат разгледани ключови логистични въпроси и ще бъде повишена оперативната наличност на самолетния парк.

Бюджетът за отбрана на САЩ също така отпуска финансиране за редица проекти, включително системата за противоракетна отбрана "Златен купол", изтребителя F-47 от 6-то поколение, допълнителни военни кораби, както и боеприпаси и оръжейни системи от следващо поколение.

Представители на американските отбранителни власти подчертават продължаващия си ангажимент към програмата F-35 и нейната роля за осигуряване на въздушно превъзходство за тях и техните съюзници, въпреки намаляването на поръчките.

"Най-скъпата оръжейна програма в света"

Въпреки технологичното си превъзходство, програмата F-35 е изправена пред редица критики, главно поради високите си разходи. Тези високи разходи налагат значителна тежест както на САЩ, така и на международните партньори, пораждайки социална и политическа реакция. 

Разходите за целия жизнен цикъл на програмата (включително обществени поръчки, експлоатация и поддръжка) се оценяват на около 2 трилиона долара, като увеличението на цифрата през годините остава ключов момент за критика. Ето защо F-35 често е наричан "най-скъпата оръжейна програма в света".

Въпреки че се очакваше разходите за самолети да се стабилизират и да намалеят след определен момент от програмата, колебанията в цените по време на периодите на обществени поръчки, допълнителните изисквания за плащане и свързаните с тях проблеми породиха съмнения сред страните купувачи.

Високите почасови разходи за експлоатация и поддръжка също така представляват тежест за отбранителните бюджети на държавите. Стратегията за едновременно производство и тестване на програмата също е критикувана, тъй като е довела до скъпи промени и подобрения в дизайна.

Държавите допълнително изразиха критични мнения относно съдържанието на програмата, подчертавайки, че нямат достъп до програми с отворен код за разработване на самолети, което води до сериозни предизвикателства при модернизацията, интегрираната логистична поддръжка и следпродажбената поддръжка и ремонт. Закъсненията в обслужването на клиентите, свързани с графиците и сроковете, също са подхранвали оплакванията.

Технологичен натиск от безпилотни летателни апарати

Освен че е критикуван заради цената си, F-35 е подложен и на натиск от технологичната конкуренция. През последните години е постигнат бърз напредък в технологиите за безпилотни бойни самолети и се очаква нововъзникващи системи да съпътстват съществуващите самолети от 5-то поколение, да работят заедно с тях и евентуално да ги заменят.

С бързото си развитие, възможности и рентабилност, безпилотните бойни самолети засилиха критиките относно високите разходи и техническата жизнеспособност на F-35, което повдигна въпроси относно дългосрочната устойчивост на програмата F-35.

Най-четени