Германските гиганти се адаптират към "Газпром": Имат какво да губят в Словакия и Унгария

снимка: audi.hu
Германски гиганти строят високотехнологични фабрики в Унгария и Словакия, за да избегнат високите цени в Германия

В Гера, Унгария, Audi инвестира 300 милиона евро в най-големия център за производство на електрически двигатели в Европа, а Mercedes-Benz разширява завода си в Кечкемет за 1 милиард евро

Германските компании също се възползват от доставките на газ и ядрено гориво за Унгария и Словакия. След енергийната криза и спирането на доставките на "Газпром" за Германия, те преместиха част от производството си в страни от Източна Европа. Плановете на Европейската комисия да се откаже напълно от горивото от Русия заплашват новата индустриална архитектура на ЕС, пише в свой анализ EurAsia Daily.

Германският канцлер Фридрих Мерц поиска от словашкото правителство да спре блокирането на 18-ия пакет от санкции срещу Русия. Словашкият премиер Роберт Фицо отговори така:

"Словашкото правителство е готово да подкрепи пакета от санкции, въпреки че той няма да повлияе на военното превъзходство или икономическите показатели на Руската федерация. Дотогава обаче Словакия трябва да получи ясни гаранции, а не политически обещания, че енергийната ѝ сигурност и наличието на енергия няма да бъдат застрашени от идеологическото предложение на ЕС за спиране на вноса на руски газ от 1 януари 2028 г.“, написа Роберт Фицо във "Фейсбук" в четвъртък. 

Ръководителят на словашкото правителство отбеляза, че все още не е постигнато споразумение за подобни гаранции.

"Словашкото правителство оценява усилията на ЕС за намиране на решение, но отказваме да преговаряме под натиска на големи думи. В Словакия работят 900 германски компании. Германското правителство трябва също така да гарантира, че Словакия ще разполага с достатъчно газ на разумни цени след 1 януари 2028 г. Това е сериозен национален интерес, за който Германия ще се бори по същия начин", добави словашкият премиер, предлагайки да проведе разговори с германския канцлер относно гаранциите.

През юни Европейската комисия представи окончателната пътна карта за пълен отказ от руски енергийни източници. На Унгария и Словакия беше разрешено да получават гориво от "Газпром" по всякакъв вид договори до края на 2027 г. От 1 януари 2028 г. обаче целият внос от Русия трябва да спре. Ядреното гориво също е обект на санкции, но Брюксел не посочи конкретна времева рамка.

От 2021 г. насам цените на газа в Европа се повишиха рязко и дори сега надвишават цените отпреди кризата с повече от два пъти. Унгария и Словакия продължават да купуват от "Газпром", което им позволява да поддържат едни от най-ниските цени на газа в Европейския съюз. Според Евростат, цената на газа за домакинствата в Унгария е била най-достъпна през втората половина на 2024 г. и е възлизала на 320 евро за хиляда кубически метра.

Ниските цени на енергията са привлекателни не само за местните жители в Унгария и Словакия. Енергийната криза се превърна в катализатор за нова вълна от локализация и инвестиции от западноевропейски компании в Централна и Източна Европа. Заедно с Полша и Чехия, Унгария и Словакия заеха специално място като ключови бенефициенти на германската индустриална адаптация. Всъщност те се превърнаха в елементи на нова индустриална архитектура за Европа, фокусирана върху устойчивостта, иновациите и намалената зависимост от глобалните рискове.

Унгария и Словакия отдавна си сътрудничат с немски компании

Унгария и Словакия отдавна си сътрудничат с немски компании, но след 2021 г. инвестициите в простото разполагане на монтажни заводи се превърнаха в създаването на високотехнологични, енергийно ефективни и ориентирани към бъдещето индустриални платформи. Германските автомобилни и индустриални гиганти Audi, Mercedes-Benz, Bosch, ZF, Schaeffler, Continental и други стартираха мащабни проекти в Унгария и Словакия, свързани с прехода към електрически превозни средства, локализацията на веригите за доставки и дигитализацията на производството.

Например, в Гера, Унгария, Audi инвестира 300 милиона евро в най-големия център за производство на електрически двигатели в Европа, а Mercedes-Benz разширява завода си в Кечкемет за 1 милиард евро.

На свой ред, в Словакия, Volkswagen инвестира 1 милиард евро в производството на изцяло електрически модели автомобили.

От една страна, Унгария и Словакия са близо до Германия. Същевременно правителствата на двете страни предоставят активна подкрепа на германския бизнес - от данъчни облекчения до субсидии и административни преференции. Така страните имат специални енергийни тарифи за големи потребители, като дори намаление от 5-10% е сериозен тласък за енергоемкото производство.

Само в Унгария работят 3000 германски компании, които създават 300 000 работни места

Според германското правителство, само в Унгария работят 3000 германски компании, които създават 300 000 работни места в страната.

И двете източноевропейски страни са снабдени с евтина електроенергия благодарение на сътрудничеството с Русия. В Унгария и Словакия базовото натоварване се поема от атомни електроцентрали - 45% и 63% от цялото производство. Ядреното гориво се доставя от руската ТВЕЛ. В същото време производството на газ покрива 20% и 15%, но е маневрено и пазарните цени зависят от разходите му.

През последните години Унгария и Словакия се превърнаха в ключови звена във веригата на реиндустриализацията на Германия и адаптирането на германската индустрия към новата енергийна и технологична реалност. Всичко това обаче може да се промени, ако ЕС принуди двете страни напълно да се откажат от руските енергийни ресурси. Само в Словакия SPP оцени загубите от спирането на доставките на Газпром на 287-428 милиона евро годишно.

За германските компании въпросът с разходите е по-належащ от всякога, тъй като те се конкурират с Китай, който също има производствени мощности в Унгария и вижда страната като свой прозорец към Европа. Миналата година Volkswagen обяви планове за затваряне на три завода в Германия. Компанията обаче промени тези планове едва под натиск от синдикатите, което гарантира, че заводите ще останат бездействащи известно време, а съкращенията ще бъдат пълзящи: производството ще бъде намалено със 700 000 автомобила, а работните места - с 35 000 чрез ранно пенсиониране и съкращения с обезщетение.

Най-четени