В началото на юли руската медия „Известия“ съобщи, че се обмислят планове за изваждане от експлоатация на единствения самолетоносач на руския флот „Адмирал Кузнецов“, и че работата по ремонта и модернизацията на кораба е била преустановена преди известно време, пише Military Watch Magazine. Това последва съобщения от септември 2024 г., че екипажът на самолетоносача е сформирал нов батальон на морската пехота, което показва, че няма планове за възстановяване на бойния кораб в активна служба в близко бъдеще. „Адмирал Кузнецов“ е в процес на ремонт и преоборудване през последните осем години и е претърпял множество забавяния и инциденти през това време. Преди това средствата за обновяването на кораба бяха значително намалени, което повдигна нарастващи въпроси относно бъдещето му. Обновяването имаше за цел да осигури значително повишаване на нивата на автоматизация на самолетоносача, улеснявайки свиването на необходимия брой на екипажа от около 1900 до едва 1500 души, като същевременно се модернизира бордовата електроника и задвижващите системи.
Въпреки трудностите, с които се сблъсква руският военноморски флот при експлоатацията на своя самолетоносач, Министерството на отбраната продължава да осъзнава нуждата от такива кораби, като в държавния документ „Основи на държавната политика в сферата на военноморската дейност до 2030 г.“ се постановява, че Северният и Тихоокеанският флот трябва да имат по един самолетоносач, общо два в експлоатация. Основен фактор, който пречи на „Адмирал Кузнецов“ да се върне в експлоатация, е, че руската корабостроителна промишленост е намаляла значително след разпадането на Съветския съюз, което я поставя в неравностойно положение да предприеме такава амбициозна работа. Това от своя страна повдига възможността Министерството на отбраната да търси алтернативен вариант за спасяване на единствения си самолетоносач и жизненоважното ноу-хау в авиацията на палубите, развивано през десетилетията, а именно чрез търсене на китайска подкрепа за обновяване на „Адмирал Кузнецов“ .
„Адмирал Кузнецов“ е един от трите кораба от клас „Кузнецов“, които са били построени. Вторият кораб, построен от Съветския съюз, никога не е бил завършен от страната и е закупен от Китай през 90-те години на миналия век и е превърнат в първия самолетоносач на страната – „Ляонин“. Впоследствие китайската корабостроителна индустрия успява да построи в Китай по-мощна нова версия на дизайна от клас „Кузнецов“, който в момента служи като „ Шандонг“ . И двата кораба се считат за едни от най-мощните самолетоносачи в света и са демонстрирали далеч по-голяма надеждност от „Адмирал Кузнецов“, а техните подсистеми, включително задвижващи системи и сензори, са на най-високо ниво. Изпращането на „Адмирал Кузнецов“ в Китай за основен ремонт би могло да революционизира възможностите му и да изравни характеристиките му с тези на „Ляонин“, и вероятно ще го направи на много по-ниска цена от по-ограничен ремонт в Китай, поради много по-доброто състояние и по-ефективната работа на китайската корабостроителна индустрия.
Ако „Адмирал Кузнецов“ бъде ремонтиран в Китай, той би могъл да акостира редовно в страната за обслужване, ако служи в Арктическия или Тихоокеанския флот, и да провежда съвместни учения с китайски самолетоносачи в тези региони.