Първи електромобил с твърда батерия

Британската марка с китайски собственици MG въвежда нова технология

По-бързо зареждане, по-висока мощност и по-дълъг живот

Моделът MG4 ще изминава 500 км пробег

Славната някога британска марка спортни автомобили MG днес води нов живот, след като бе реанимирана с мощен финансов импулс от Китай. Производителят от Оксфорд беше част от групата Rover и има над 100-годишна история, която премина през тежка финансова криза, дългове и фалит в началото на века.

През 2005 г. китайският холдинг SAIC придоби марката MG и постави ново начало в нейното съществуване. Фокусът бе пренасочен от спортните коли върху масови модели с бензиново, хибридно и електрическо задвижване, а производството се измести изцяло в Китай. Актуалната  гама включва почти изцяло електрически коли и се предлага във все повече държави. Най-голяма популярност има в Китай и Великобритания, като набира скорост и в други региони като Мексико, Австралия, Индия, Тайланд и Централна и Западна Европа.

Бестселърът на марката към днешна дата е компактният електромобил MG4, който беше пуснат в края на 2022 г. Само две години и половина след премиерата той премина през много сериозен визуален и технически ъпдейт. Агресивният и ъгловат дизайн е заменен с плавни и преливащи форми. Дължината на каросерията е увеличена с 11 см до 4,40 м. Но най-голямата промяна е скрита под ламарината. Новият модел MG4 е първият сериен автомобил в света с т.нар. твърдотелна (или твърда) батерия.

Твърдите батерии отдавна се сочат от експертите като батериите на бъдещето. За разлика масово разпространените литиево-йонни батерии те разполагат с твърд, а не с течен електролит, от който произвеждат електрическата енергия. Това води до по-висока енергийна плътност, по-кратко време за зареждане, по-висока производителност дори при ниски температури и по-дълъг експлоатационен живот.

Други производители на автомобили и батерии (предимно от Китай) отдавна работят по лансирането на модели с твърди батерии. Но ето че в това състезание MG излиза на водеща стартова позиция на пазара. Все пак трябва да се уточни, че в модела MG4 използваната батерия от производителя Quing Tao Energy всъщност е полутвърда и все още съдържа пет процента течен електролит, а енергийната плътност от 180 ватчаса на килограм едва ли е революционна (съвременните литиеви батерии постигат около 150 до 250 ватчаса на килограм.

Твърдата батерия на MG4 трябва да има капацитет от 70 киловатчаса и следователно да осигурява пробег около 500 километра. Досега купувачите на MG4 можеха да избират между две батерии с капацитет 51 или 62 киловатчаса, достатъчни съответно за пробег до 350 или 450 километра.
По отношение на задвижващата система MG в момента планира само един вариант с електрически двигател с мощност 163 к.с. (120 киловата) при прогнозирана базова цена около 25 хиляди евро. Това е изненадващо, тъй като досега имаше различни версии с мощност от 170 до 245 к.с. (125 до 180 киловата). Топмоделът MG4 XPower с два електрически двигателя и задвижване на всички колела дори постига временна пикова мощност от 435 к.с. (320 киловата). Затова се очаква, че скоро MG ще анонсира пускането на още варианти с по-висока мощност.

Електролитът вече не е течен

Електролитът е от решаващо значение за свойствата на автомобилната батерия. Той свързва двата полюса на батерията (наречени анод и катод), като позволява преминаването на поток от йони между полюсите и поток на електрони, т.е. електрически ток, в обратна посока.

Най-важната разлика между твърдите батерии и днешните акумулаторни батерии е в това, че електролитът е твърд, а не течен. Твърдият електролит най-често е от керамика (оксиди, сулфиди, фосфати) или от твърди полимери. Тези суровини обаче са по-скъпи от течния електролит.

При наличието твърд електролит литият вече може да се използва като аноден материал вместо графит. Това допълнително подобрява електрохимичните свойства на батерията и предлага предимства - по-кратко време за зареждане, по-висок капацитет в същото пространство и по този начин изминаване на по-дълъг пробег. Освен това твърдите батерии значително намаляват разходите и риска от възникване на пожари в батерията.

Батерии с твърд електролит се използват в сърдечните стимулатори (пейсмейкъри) и в различни преносими устройства.

Най-четени