Русия може би се готви да бракува единствения си самолетоносач „Адмирал Кузнецов“

Самолетоносач „Адмирал Кузнецов“

Кремъл обмисля да се откаже от усилията си да върне в експлоатация флагманския кораб на руския флот след години на труден ремонт и модернизация. „Известия“ , държавният „национален вестник на Русия“, съобщи в петък, че работата по самолета с конвенционално задвижване е била преустановена. В момента се водят дискусии между Висшето командване на руския флот и Обединената корабостроителна корпорация (ОСК) относно това дали „ Адмирал Кузнецов“ трябва официално да бъде пенсиониран и изпратен за бракуване, пише The National Interest.

Въпреки че военният кораб е възприеман като символ на гордост от някои руски официални лица, той е в сух док от юли 2018 г. Възможно е да има опасения, че дори ако работата бъде завършена, самолетоносачът ще бъде безнадеждно остарял.

„Кузнецов е от различна епоха... Това е много скъпо и неефективно военноморско оръжие. Бъдещето е в роботизираните системи и безпилотните летателни апарати“, цитиран е адмирал Сергей Авакянц, бивш командир на Тихоокеанския флот на руския флот. Той нарече изваждането на самолетоносача от експлоатация „абсолютно правилният ход“.

Въпреки че съветският флот е разполагал с множество самолетоносачи, след разпадането на Съветския съюз, само „ Адмирал Кузнецов“ остава на въоръжение в руския флот след средата на 90-те години.
И все пак, дори по това време, „Адмирал Кузнецов“ беше до голяма степен остарял и надминат.
Пуснат на вода през 1990 г., руският самолетоносач е захранван с неефективно гориво „мазут“ , което произвежда видим черен дим и изисква честа поддръжка. Димът може да се забележи от големи разстояния, като по същество разкрива местоположението на самолетоносача.

Освен това, въпреки че горивото се смяташе за ефикасно, издръжливостта на крайцера беше едва 45 дни. Тъй като Русия имаше малко пристанища, където самолетоносачът можеше да действа целогодишно, това ограничи операциите му. По време на разполагане на кораби, самолетоносачът често беше ескортиран от влекачи, в случай че се повреди. Най-лошото беше, че крайцерът не беше точно такъв; той разчиташе на рампа за ски скокове, за да изстрелва въздушния си контингент, конфигурация, за която руските изтребители бяха изключително неподходящи.

По време на службата си „Адмирал Кузнецов“ е претърпял озадачаваща серия от механични повреди и инциденти, включително смъртоносен пожар през 2009 г. В края на 2011 г., когато самолетоносачът е бил едва на четвъртото си разполагане и е преминавал през Средиземно море, служители на ВМС на САЩ са наредили на Шести флот да поддържа връзка, тъй като е имало опасения, че военният кораб може да се провали и да потъне, преди да достигне руските военноморски съоръжения в Сирия.

Проблемите, възникнали след завръщането на кораба в пристанището за ремонт през 2017 г., бяха съпроводени и от други проблеми, включително срив на кран на пилотската му палуба и смъртоносен пожар през 2019 г., чието овладяване отне близо 24 часа. Тези инциденти хвърлят съмнение върху това дали руският самолетоносач може или дори трябва да се върне на активна служба. Първоначалният график предвиждаше военният кораб да се присъедини към флота до края на 2022 г., но тази дата беше отлагана многократно.

В Русия все още има много хора, които твърдят, че самолетоносачът е от решаващо значение за бъдещето на страната, особено с нейните Северен и Тихоокеански флот. Има призиви за плоскопокривна конструкция, която може да оперира както с дронове, така и с пилотирани самолети.
„С опита, натрупан от експлоатацията на кораба, Русия може да построи нов кораб с подобен размер“, каза пред руската информационна агенция Иля Крамник, изследовател от Центъра за стратегическо планиране към Института за световна икономика и международни отношения към Руската академия на науките.

Разбира се, остава въпросът как Москва би могла да построи чисто нов самолетоносач от нулата, след като не може дори да се справи с ремонта на съществуващ плоскопокривен самолет.

За автора: Петер Сучиу

Петър Сучиу е публикувал над 3200 статии в повече от четири дузини списания и уебсайтове през тридесетгодишната си кариера в журналистиката. Той редовно пише за военна техника, история на огнестрелните оръжия, киберсигурност, политика и международни отношения. Петър е и сътрудник на Forbes и Clearance Jobs . Той живее в Мичиган. Можете да го следите в Twitter: @PeterSuciu. Можете да изпратите имейл до автора: [email protected].

Най-четени