Убийство-самоубийството на пилоти: Редкият, но ужасяващ риск във въздушния транспорт

Първоначалното разследване на смъртоносната самолетна катастрофа на Air India разкри, че единият пилот е попитал другия защо е прекъснал подаването на гориво, а той му е отговорил, че не го е направил. Това доведе до появата на съмнения, че опитен капитан може умишлено да е разбил самолета си, погубвайки 250 живота., и повдигна въпроса за това как авиационната индустрия се отнася към психичното здраве на пилотите.

В началото на юни Boeing 787, управляван от индийския национален превозвач, се разби точно до летище Ахмедабад, убивайки всички с изключение на един от 242-мата души на борда. Това беше най-смъртоносната катастрофа в търговската авиация от близо десетилетие. Докато разследването продължава, все повече доказателства сочат възможността катастрофата да е била умишлена, подхранвайки дебата за това как пилотите се проверяват, подкрепят и наблюдават за проблеми с психичното здраве.

Нови подробности, разпространени от The Wall Street Journal във вторник, разкриха, че горивото е било спряно секунди след излитането. Според генералната дирекция на гражданската авиация на Индия, двата превключвателя са били превключени приблизително с една секунда разлика. The Wall Street Journal цитира и гласови записи от пилотската кабина, в които един пилот трескаво пита по-старшия пилот защо двигателите са били изключени – момент, който се превърна в централен за спекулациите за умишлени действия.

Авиационният консултант и бивш пилот на Boeing Мохан Ранганатан каза пред NDTV, че вероятността от случайно прекъсване на подаването на гориво е „абсолютно“ малко вероятна.

„Трябва да се направи ръчно, не може да се направи автоматично или поради прекъсване на захранването, защото селекторите за гориво не са от плъзгащ се тип. Трябва да ги издърпате и да ги преместите нагоре или надолу. Така че въпросът за неволното им преместване не може да бъде обсъждан.“

Разследващите все още не са определили дали деянието е било умишлено или случайно, а индийското бюро за разследване на самолетни произшествия настоятелно призовава да не се правят преждевременни заключения.

Пилотите под натиск

Подобни случаи на убийство-самоубийство на пилот, макар и редки, са се случвали и преди.

През 2015 г. вторият пилот на Germanwings Андреас Лубиц заключи капитана си извън пилотската кабина и маневрира с Airbus A320 право във Френските Алпи, убивайки всички 150 души на борда.

Американските следователи заключиха, че полет 990 на EgyptAir през 1999 г. и полет 185 на SilkAir през 1997 г. също са причинени от умишлени действия на пилотите, въпреки че както Египет, така и Индонезия оспориха тези констатации. Тези две катастрофи убиха общо 321 души.

Съвсем наскоро, полет 5735 на China Eastern през 2022 г. се срина от крейсерска височина в това, което изтекли данни предполагат, че е друга умишлена катастрофа, при която загинаха 132 души.

И макар че все още няма официално решение за причината за изчезването на полет 370 на Malaysia Airlines над Индийския океан през 2014 г. - една от големите мистерии на съвременната авиация - една от водещите достоверни теории е масово убийство-самоубийство от името на капитан Захари Ахмад Шах.

Ако всички тези инциденти, обхващащи последните 30 години, бъдат потвърдени като случаи на убийство-самоубийство на пилот, общият брой на смъртните случаи ще възлиза на 1084, или около 3,5% от общия брой смъртни случаи в световен мащаб от произшествия с търговска авиация за същия период, според анализ на Newsweek на данни от архива на Швейцарското бюро за авиационни произшествия.

„Тези инциденти са редки, но имат катастрофални последици и ни напомнят защо психичното здраве трябва да се третира като критичен компонент на безопасността на авиацията“, казва пред Newsweek д-р Робърт Бор, клиничен психолог в Центъра за авиационна психология.

Въпреки че представляват само малка част от авиационни бедствия, тяхното въздействие е огромно. Те опустошават семейства, разклащат общественото доверие и разкриват слепи петна в начина, по който индустрията следи психичното здраве на пилотите.

Д-р Бор казва, че изискванията към пилотите могат да бъдат вредни, ако не бъдат преразгледани.

„От пилотите се очаква да поддържат високо ниво на бдителност и самообладание под напрежение“, обяснява той. „Но техните предизвикателства не са само технически – те са лични, финансови и релационни. Този натиск се натрупва и ако не бъде контролиран, може да стане опасен.“

Бор добавя, че стигмата в пилотската общност продължава да намалява, като дори опитни авиатори да търсят помощ.

„Сега разбираме нещо, наречено „избягване на здравни грижи“, разкрива той. „Това се случва в професии, където признаването на проблем с психичното здраве може да застраши прехраната ви. И е съвсем реално в авиацията.“

В Индия, където се случи катастрофата на Air India, проблемите с психичното здраве често се разглеждат като лична слабост, а не като лечимо състояние. Проучване от 2023 г., проведено в Северна Индия, установи, че разликата в лечението на психични заболявания е до 95%, тъй като много хора се колебаят да потърсят психиатрична помощ поради страх, срам или дискриминация.

Бившият пилот и експерт по авиация Дан Бъб добавя, че мълчанието около психичното здраве често е мотивирано от страх от свързаните с това рискове за кариерата.

„Ако кажете на вашата авиокомпания или на FAA, че изпитвате затруднения, може да загубите лиценза си или да бъдете приземени“, допълва Бъб пред Newsweek.

Културни и регулаторни промени

Няколко авиационни власти в Съединените щати, Европа и Австралия разширяват програмите за взаимопомощ, за да създадат достъпни пътища за грижа. Но експертите казват, че значимата промяна ще изисква не само регулаторно лидерство, но и промяна в културата на авиационната индустрия.

Предложените решения за предотвратяване на риска от намеса на пилотите и убийство-самоубийство включват по-строго наблюдение на пилотите в пилотската кабина. Националният съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB) настоява за камери в пилотската кабина от 2000 г. Дебатът относно видеозаписа в пилотската кабина обаче продължава, като много пилоти се борят за поверителността си.

Рискът от самоубийство на пилота се превърна във водещ фактор в натиска за камери като предпазна мярка.

Относно спекулациите около неотдавнашната трагедия на Air India, ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт Уили Уолш каза:

„Въз основа на малкото, което знаем сега, е напълно възможно видеозаписът в допълнение към гласовия запис значително да помогне на разследващите при провеждането на това разследване.“

Най-четени