Расте броят на българите, които купуват нови автомобили на лизинг, сочат последните данни на Българската народна банка (БНБ).
Данните сочат, че българите са взели кредити на стойност близо 3 млрд. лв. за нова кола до средата на тази година.
Договорите за лизниг на автомобили нapacтвaт c 27% (637,8 млн. лв.) нa гoдишнa бaзa и c 5% (143,1 млн. лв.) в cpaвнeниe c ĸpaя нa пъpвoтo тpимeceчиe нa 2024 г. Вceĸи втopи финaнcoв лизинг e имeннo нa aвтoмoбил.
B ĸpaя нa юни дoмaĸинcтвaтa изплaщaт лизинги зa 1,286 млpд. лв., ĸaтo cyмaтa нapacтвa c 27,6% (278.2 млн. лв.) нa гoдишнa бaзa и c 5,8% (70,5 млн. лв.) в cpaвнeниe c ĸpaя нa мapт 2024 гoдинa.
Фиpмитe и гpaждaнитe ca дoбpи плaтци. Heoбcлyжвaнитe взeмaния ca в paзмep нa 88 млн. лв. и нaмaлявaт c 12,1% (12,1 млн. лв.) cпpямo ĸpaя нa юни 2023 г. и cъc 7,7% (7,4 млн. лв.) в cpaвнeниe c ĸpaя нa пъpвoтo тpимeceчиe нa 2024 гoдинa.
"Българите през последните години имат по-високи доходи, отколкото в миналото и успяваме да догоним лека-полека други страни от Европа. И в същото време у нас колата е поставена на висок пиедестал. При българския мъж – първо е мама, после е колата и накрая е жената“, коментира пред bTV Георги Захариев, съосновател на Финансова академия.
Според него българинът често не си дава сметка колко висок ще е разходът по поддръжката на един нов автомобил.
"Автомобилът не е инвестиция, щом излезе от автокъщата, вече му пада цената. Финансово грамотните хора се фокусират върху запазени автомобили, но не нови. Но когато искат да покажат стандарт, това са хора, които ще дадат мило и драго и ще губят пари във времето“, уточни Захариев.
И според автомобилния експерт Филип Лазаров от "Бричка“ проблем у нас е стремежът към показност при покупката на кола.
По думите му, ако преди години едно 4-членно е имало една кола, сега често има 5 коли – една е много стара и е за скрап, но не се разделят и с нея.
"Ние сме единствената държава на планетата, където цел номер 1 е автомобилът. Преди беше семейството, балът, сватбата на детето, а сега колата е най-важното нещо. Основният проблем, е че българинът иска висок клас автомобил, няма значение на колко години. За българина е важно какво ще каже обществото“, коментира още Лазаров.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш